Må humle i pose på Speidel?

Hei venner. Skal brygge mitt første øl på Speidel Braumeister 20 liter. Kan jeg bare helle humlepellets i koketanken, eller må den ha pose. Jeg tenker på at pumpa kan tettes, eller går det bra uten pose?
 
Går greit å hive rett oppi, men du får mye trub i bunnen av kjelen. Derfor finnes humlefilter og humleposer. Smak og behag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Går greit å hive rett oppi, men du får mye trub i bunnen av kjelen. Derfor finnes humlefilter og humleposer. Smak og behag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
takk for svar - det gikk bra med 20 gr humle en time og 40 gram et kvarter, men da jeg hadde oppi siste humle, 140 gram ved 80 grader, stoppet pumpa. Neste gang skal jeg ha i siste pelletsene litt etter litt og røre rundt så de oppløser seg. Da vil pumpa håndtere det hele vil jeg tro. Kardinalfeil å dumpe 140 gr. humlepellets rett i tanken :)
 
Sist redigert:
Når du kjører hopstand, stopp pumpa rett før du tilsetter humla og gi den noen sekunder på å løses opp før du starter pumpa igjen, så unngår du at hele pellets stopper til pumpa. Etter at jeg begynte med det, har jeg ikke hatt noen problemer med tilstopping.

Så anbefaler jeg å la Speidelen stå i ro en halvtimes tid etter endt nedkjøling for bunnfelling, så unngår du å få med altfor mye trub over i gjæringskaret.
 
Når du kjører hopstand, stopp pumpa rett før du tilsetter humla og gi den noen sekunder på å løses opp før du starter pumpa igjen, så unngår du at hele pellets stopper til pumpa. Etter at jeg begynte med det, har jeg ikke hatt noen problemer med tilstopping.

Så anbefaler jeg å la Speidelen stå i ro en halvtimes tid etter endt nedkjøling for bunnfelling, så unngår du å få med altfor mye trub over i gjæringskaret.
Takk Jørgen - dette er jo bare gøy - gjæring startet etter 24 timer og er nå i full gang. Da jeg hadde i pelletsene som nevnt i første posting stod pumpa på og jeg hørte den tygde fersk pellets - så var det stopp. Det er en logisk pumpe :). Skal følge rådene dine. Nytt brygg i dag :). Take care!
 
Takk Jørgen - dette er jo bare gøy - gjæring startet etter 24 timer og er nå i full gang. Da jeg hadde i pelletsene som nevnt i første posting stod pumpa på og jeg hørte den tygde fersk pellets - så var det stopp. Det er en logisk pumpe :). Skal følge rådene dine. Nytt brygg i dag :). Take care!

Ja, jeg har også tidligere hørt at hele pellets blir sugd rett inn i pumpa, som jeg deretter under nedkjøling har erfart blitt potte tett. Men aldri hatt problemet etter at jeg stoppet pumpa i det humla går i, selv med NEIPA-er med massiv hopstand-humling. :)
 
Tilbake
Topp