Magnet til diy magnetrører

Den er nok beregnet til kolben :)
Søk på ebay etter rare earth magnet, der finner du fine magneter billigere en portoen i norge som passer fint :)

Ok. Tenkte dette var "motparten" til pinnen i kolben. Blir nok en tur på Clasern da. Nok av dem i nærområdet.
"MÅ" vel over på gjærstarter nå som jeg skal ta til med mitt tredje brygg  ;D

Var på bryggselv og kjøpte kolbe puss magnetpinne i dag. Når jeg kom hjem brukte jeg 15 min på å lage en magnetrører.

Må si jeg var greit forberedt da. Hadde slakta en harddisk for et par magneter, funnet en utrangert tapestasjon og en PC-vifte i ee-avfallet på jobb.

Å slakte harddisken tok betydelig lenger tid enn å bygge røreren. Brukte en magnet til selve røreren, og har en løs en til å holde rørepinnen i fast grep når jeg tømmer kolben.

Byggeprosessen besto i å fjerne tapedrevet, sage til to trepinner for å skru vifta fast, hugge magneten løs fra metallplaten den var limt til.
Så skrudde jeg det sammen som på bildene, limte fast magneten, og plugget i vifta.

Kassa til tapestasjonen har innebygget strømforsyning med vanlig harddisk tilkobling, og vifta hadde samme plugg.
Dekselet rundt er i plast og vifta er montert slik at magneten sitter ca 3mm under dekselet.

Lager fin malstrøm med bare vann i kolben, men må testes om den drar rundt vørter/slurry.

Vedlegg

• Magnetrører1.JPG
    Magnetrører1.JPG
    46 KB · Sett: 612
  • Magnetrører2.JPG
    Magnetrører2.JPG
    68,1 KB · Sett: 626
Vet det er en gammel tråd, men DIY røreren min vil ikke dra rundt når jeg setter en magnet på vifta.. noen tips??

Er magneten jeg limer til vifta som tar knekken på den.. Tydeligvis for sterk magnet i forhold til magnetfeltet i vifta..

Da må du heve magneten i forhold til vifta, for eksempel ved å lime en bruskork eller en stump av et plastrør eller noe oppå vifta,  og magneten oppå der igjen. Slik blir det også enkelt å justere høyden til magneten i forhold til kolben.

Tilbake
Topp