Magnetrører av harddisk motor

Det var bare denne HDD-motoren jeg hadde liggende. Gjorde et forsøk, men det ble litt mer hodebry enn regnet med :). Med mindre noen har en god ide om hvordan denne type kontroller fungerer knirkefritt så blir det nok kanskje en vifterører på meg også. Foreløpig er utgiftene på prosjektet med HDD-motoren vært på 75.- (tre stk EMC-kontrollere). Liker å tro at jeg går til innkjøp av et slikt nettadapter som @msevland linker til og bruker en svakstrømsbryter jeg har liggende, så ordrer alt seg :) Da plusser vi på kr 90.- til på utgiftene og ender opp på 165.-. Er jo ikke de store utgiftene på prosjektet ennå og morro er det. Ender vel opp med en slik magnetrører etterhvert :D
 
@msevland : Godt å se at sigarkassene kan brukes til noe fornuftig etter å ha nytt innholdet! :) Burde vel kunne bygge alt inn i en sånn som er stor nok også?
Det gjorde æ med min. Pc vifte med magnet, festa til lokket med små pinner som spacing for at magneten ikkje skal komme borti. Elektronikken forøvrig slengt i boksen, av/på knapp fra biltema.

Sent fra min K10000 via Tapatalk
 
Det gjorde æ med min. Pc vifte med magnet, festa til lokket med små pinner som spacing for at magneten ikkje skal komme borti. Elektronikken forøvrig slengt i boksen, av/på knapp fra biltema.

Sent fra min K10000 via Tapatalk
8dead53824e7cfa8e9753560743b9a28.jpg


Sent fra min K10000 via Tapatalk
 
Magnetrører basert på PC-vifte er lettvint det, men jeg har personlig hatt liten suksess. Vortex'en blir überlaber. Derfor forsøk på HDD-motor
Brukt 2 forskjellige vifter; en 120mm (fra kabinettet) og en 140mm (fra en PSU). Husker ikke rpm
12V / 800mA strømforsyning.
20mm x 2mm magneter. 4cm oval rørepinne.
Nesten ikke noe spacing mellom pinne og magnet.
 
Magnetrører basert på PC-vifte er lettvint det, men jeg har personlig hatt liten suksess. Vortex'en blir überlaber. Derfor forsøk på HDD-motor
Brukt 2 forskjellige vifter; en 120mm (fra kabinettet) og en 140mm (fra en PSU). Husker ikke rpm
12V / 800mA strømforsyning.
20mm x 2mm magneter. 4cm oval rørepinne.
Nesten ikke noe spacing mellom pinne og magnet.
Prøv å øke avstand mellom magneter og mototen i PC viften, magnetfeltet i magnetene forstyrrer magnetfeltet i elektromotoren og kan medføre at motoren ikke snurrer skikkelig....
 
Hold magneten over vifta så ser du ofte at vifta vil snurre på plass. Rett ned der setter du magneten, og motsatt pol på motsatt side.
 
Hold magneten over vifta så ser du ofte at vifta vil snurre på plass. Rett ned der setter du magneten, og motsatt pol på motsatt side.
Usikker på om det var en kommentar til meg..? Men sentrering av magnet (tror jeg) ikke er noe problem her.
Når det er sagt så aner jeg egentlig ikke hvor skoen trykker. Blir mest forundret over problemer jeg har i forhold til absolutt alle andre som deler beskrivelser her/på YouTube/over alt.

Anyways, har nå i alle fall hatt en kolbe som har snurret - om enn med rimelig labert futt - siden 14ish i dag.
 
Usikker på om det var en kommentar til meg..? Men sentrering av magnet (tror jeg) ikke er noe problem her.
Når det er sagt så aner jeg egentlig ikke hvor skoen trykker. Blir mest forundret over problemer jeg har i forhold til absolutt alle andre som deler beskrivelser her/på YouTube/over alt.

Anyways, har nå i alle fall hatt en kolbe som har snurret - om enn med rimelig labert futt - siden 14ish i dag.

Slenger bare ut en rask tanke. Siden du bruker hdd-magnet kanskje polene på den sitter for tett ifht på vifta? Du har jo pluss og minus på samme magnet vel. Du kan evt ta deg en tur på clasohlson.no ohlson og kjøpe neo-magneter og prøve. Begge mine røreren er basert på samme type magneter hvor polene er oppe og nede vs side til side som på en hdd-magnet og det byr opp til dans det.
 
Neia, jeg bruker som nevnt i en tidligere tråd 20mm x 2mm runde magneter. Har sanka mange harddisk-magneter, men det har vært håpløst. Uansett fullt mulig de magnetene magnete jeg bruker nå ikke er kraftige nok
 
Min erfaring;
For svake magneter og/eller for stor avstand mellom magneter og rørepinne; rørepinnen faller lett av.
Magnetrøreren vil ikke snurre eller snurrer sakte/hakkete; magnetene sitter for nært motoren (eller er for sterk)
 
Min erfaring;
For svake magneter og/eller for stor avstand mellom magneter og rørepinne; rørepinnen faller lett av.
Magnetrøreren vil ikke snurre eller snurrer sakte/hakkete; magnetene sitter for nært motoren (eller er for sterk)
Takker for input! Andre folk sine erfaringer er alltid kjekt :) Får prøve med en slags spacer, kanskje skjære ut noe rundt i tre. Noe stalltips til tykkelse?
 
Ooops, ser at du bruker HDmotor... er usikker på hvordan den er bygget opp mht stator/rotor, strømforsyning etc. Mitt eksempel gjelder for PC vifte...
 
Neida, ikke kommet så langt som å få til noe med motor, så vi snakket helt riktig om vifte-snurreren jeg har laget ;) Men, det har vel kanskje utviklet seg til tråd-kapring da.. :eek:
 
Pc vifte har innebygget styring som sender strøm gjennom de forskjellige viklingene i riktig rekkefølge og hastighet. Her trengs det bare likestrøm inn. Endring i spenning endrer turtallet. Eller at men hakker opp strømmen med en PWM. (puls vidde modulasjon). Da får man konstant spenning, med pauser innlagt slik at turtallet reguleres. Noe ala sparkesykkel. Jo fortere du sparker...
En harddisk motor har ingen styring. Kun viklinger. Så her må det en kontroller til. Og den må gi spenning til riktig spole, til riktig tid, i riktig "mengde". Oscilloskopet viser hvordan spenningen går fra positiv til negativ og andre veien igjen. Uten riktig styring sviver ikke en Harddisk motor.
Så ser man at pc vifte har 4 spoler, hd motor 12. Dette gjør muligens noe ned dreiemomentet på lave turtall.
 

Vedlegg

  • hdmotor.jpg
    hdmotor.jpg
    125,5 KB · Sett: 129
  • IMG_1197.JPG
    IMG_1197.JPG
    181,8 KB · Sett: 142
  • IMG_1237.JPG
    IMG_1237.JPG
    149,2 KB · Sett: 138
  • pcvifte.jpg
    pcvifte.jpg
    122,9 KB · Sett: 136
Sist redigert:
Tilbake
Topp