1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Magnetrører - hva gjør jeg feil?

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Mats Thu, 24 Des 2014.

1. Mats Thu

Mats Thu
    Expand Collapse
    Registrert bruker

hei! Har kjøpt meg noen kit for å lage magnetrører. Det fungerer fint, men jeg får ikke viften (med magnetene montert/limt) til å gå uten at jeg "dytter" den igang. Hva er feil? For lite strømtilførsel (adapter)? For liten kapasitet på vifte?

1x

3-Pin Computer PC Case Cooling Cooler Fan (8 x 8cm)
      USD$ 3,56 × 2Create Review

1x

12V 2A Universal Power Adapter Charger - Black (AC 100~240V / EU Plug / 5.5 x 2.1mm)
        USD$ 6,86 × 2Create Review

2x

Coin-Shaped NdFeB Strong Magnet - Silver
          USD$ 3,19 × 6Create Review

1x

4-Channel Cooling Fan Variable Speed Controller for PC
            USD$ 10,12 × 1Create Review

2. Brynsj

Brynsj
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det kan være et tegn på at styrken på magnetene er for kraftig for viftemotoren til å dra i gang. En mulig løsning kan være å øke avstanden mellom magnetene, de på viften og den i starteren. Jeg har litt av samme problem og har bygd opp med 50-øringer i hvert hjørne. Prøv deg fram, men pass på at avstanden ikke blir for stor, slik at magneten kastes av. Det er en delikat balanse mellom styrken på magnetene og hastigheten til viften.

3. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Prøv å legge en metallskive mellom vifta og magneten, det hjalp hos meg.

Kim O.J. liker dette.
  4. Nøkling

Nøkling
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du kan også prøve med en mindre magnetpinne.

5. Mats Thu

Mats Thu
    Expand Collapse
    Registrert bruker

takker for svar. Men selv uten at starteren står på røreren, går den ikke rundt uten hjelp... Mulig jeg må gjøre som Brynsj sier og øke avstanden mellom magnetene på selve vifta. Det er ikke for lav strømtilførsel?

6. TSH

TSH
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg måtte også øke avstanden mellom magnetene og vifta. Limte på ei tykk stålskive.

7. Helgee

Helgee
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har samme "problemet". Bare skru opp spenninga i starten. Med en gang den begynner å snurre så skrur du ned igjen. Hvis ikke du skrur den ned kan magnet pinnen bli slengt av, pga. høy akselerasjon.

8. Erlend H.

Erlend H.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det som skjer er at magnetene du har limt på "roter til" magnetfeltet inni selve viftemotoren slik at motoren ikke virker slik den skal. Større avstand mellom vifta og magnetene, feste magnetene på en bit med tynnplate(stål) eller begge delene bør gjøre nytten.

9. Kim O.J.

Kim O.J.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har et syltetøylokk limt på vifta. Så magnetene oppå der. Da gikk vifta bedre.

Sendt fra min HTC One

10. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har faktisk aldri erfart det dere beskriver, men skjønner at det skjer.

Hvis du slipper magneten på vifta, så vil den finne et naturlig sted. Ikke tving den over på andre siden eller snu den etter at du ser på hvilken siden den vil ligge, og med hvilken side opp/ned.

Del denne siden