Magnetrører - spørsmål

Hei!
Har endelig fått samlet "ingrediensene" til en DIY magnetrører. Imidertid kom jeg straks opp i problemer. Viften skal kobles til en regulator, men som dere ser på bildene så er det tre små ledninger inn til viften og bare to koblingspunkter i regulatoren. What to do?

20151103_173950.jpg 20151103_174014.jpg

Hei!
Har endelig fått samlet "ingrediensene" til en DIY magnetrører. Imidertid kom jeg straks opp i problemer. Viften skal kobles til en regulator, men som dere ser på bildene så er det tre små ledninger inn til viften og bare to koblingspunkter i regulatoren. What to do?

Vis vedlegget 21428 Vis vedlegget 21429

Du har en vifte med rotasjons sensor. Den er vel på gul ledning. Koble rød og svart til regulatoren

Mere utfyllende info nedenfor, bra du kjøpte en PWM regulator og ikke potmeter, PWM fungerer mye bedre

A 2-wire fan has power and ground terminals. A 3-wire fan has power, ground, and a tachometric (“tach”) output, which provides a signal with frequency proportional to speed. A 4-wire fan has power, ground, a tach output, and a PWM-drive input. PWM, in brief, uses the relative width of pulses in a train of on-off pulses to adjust the level of power applied to the motor.

A 2-wire fan is controlled by adjusting either the dc voltage or pulse width in low-frequency PWM. However, with only two wires, a tach signal is not readily available. This means that there is no indication as to how fast the fan is running—or indeed, if it is running at all. This form of speed control is open-loop.

A 3-wire fan can be controlled using the same kind of drive as for 2-wire fans—variable dc or low-frequency PWM. The difference between 2-wire fans and 3-wire fans is the availability of feedback from the fan for closed-loop speed control. The tach signal indicates whether the fan is running and its rate of speed.

Mere utfyllende info nedenfor, bra du kjøpte en PWM regulator og ikke potmeter, PWM fungerer mye bedre

A 2-wire fan has power and ground terminals. A 3-wire fan has power, ground, and a tachometric (“tach”) output, which provides a signal with frequency proportional to speed. A 4-wire fan has power, ground, a tach output, and a PWM-drive input. PWM, in brief, uses the relative width of pulses in a train of on-off pulses to adjust the level of power applied to the motor.

A 2-wire fan is controlled by adjusting either the dc voltage or pulse width in low-frequency PWM. However, with only two wires, a tach signal is not readily available. This means that there is no indication as to how fast the fan is running—or indeed, if it is running at all. This form of speed control is open-loop.

A 3-wire fan can be controlled using the same kind of drive as for 2-wire fans—variable dc or low-frequency PWM. The difference between 2-wire fans and 3-wire fans is the availability of feedback from the fan for closed-loop speed control. The tach signal indicates whether the fan is running and its rate of speed.
Tusen takk for hjelpen! Nå blir det røring her!

Hva er å foretrekke av PWM regulator/potmeter til min magnetrører?og hva er forskjellen på de to?

PWM er mest effektivt, da det kun slår av og på utgangsspenningen med høy frekvens, slik at viften "oppfatter" det som en lavere spenning. Et potensiometer er kun en justerbar elektrisk motstand, så når du justerer ned spenningen til viften, vil desto mer energi måtte brennes av som varme i potmeteret. Du kan sikker få tak i relativt billige potmetere som tåler lasten av en liten pc-vifte, men hvis det er en kraftig vifte, og du justerer ned farten mye, vil du nok måtte betale noen kroner for å unngå altfor mye varmeutvikling. Da er PWM mye mer hensiktsmessig.

Må ha noen gode/kraftige magneter til min magnetrører,tenkte å bestille fra ebay eller kjøpe på Clas Ohlsen.
Er det noen som har noe å anbefale av styrke,kvalitet,størrelse eller andre ting å passe på?
Bruker PC vifte og erlenmayer kolbe på 5 liter.

image.jpg Har nå fått min PWM kontroller og den fungere fint.
Det jeg lure på nå er om det er et triks for å ta av plast knotten slik at jeg kan borre et hull og sette den inn i boksen. Det virker som knotten sitter vanvittig godt fast(limt fast?).

Ser du om den sitter på prisme eller glatt aksling? Er det prisme er det bare å ta i. Det kan være løst lokk på toppen med en mutter på undersiden. det kan og være en liten setskrue på siden, men det hadde du vel sett med en gang.

Om du har noen gamle harddisker liggende, har de kraftige magneter inni. Jeg bruker to på min rører, direkte på vifta. Kunne ikke ha tre, for da klarte den ikke vifte mer ... :)

image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
Det tok sin tid men nå er magnetrøreren ferdig:)

Tatt fra min sønns PC 1stk. PC vifte 12V 1.7W
Kjøpt hos min lokale sigarforhandler 1stk. 7x17x20cm Sigareske 20kr.
Kjøpt fra Ebay:
Bryter on/off 8,50kr. Jackplug 2.1mm 10,40kr.
Regulator PWM 12V-40v 10A 23,40kr.
NEO magneter 10x5mm N52 10stk. 22kr.
Magnetrøre pinne 8x30mm 20kr
Annet rusk:
12V strømforsyning hadde jeg liggende i en skuff
Noen ledningstubber funnet i garasjen
Og en kork fra konas Tuborg pils som jeg slo paddeflat i ren glede.

Total pris: 96kr

Magnetrøreren er testet og virker helt supert,tusen takk og skål til alle som kom med gode innspill tidligere i tråden:beercheers::)

Har sett på å sette sammen en magnetrører selv da den jeg kjøpte fra aliexpress.com har litt liten flate til kolben og tydeligvis litt svak magnet.
Lette i den anledning etter et pot meter eller PWM til salgs her i norge. ( de andre delene har jeg fra diverse gamle pc`r)
Kom i den anledning over denne greia fra Biltema http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Belysning/Dimmer-LED-inline-2000034845/
Siden jeg ikke akkurat er noen Elektrikker eller elktroingenør, bare en kokkefant, så spurte jeg min far som er gammel tv,audio, video reperatør om dette kunne brukes og i følge han skulle det virke.
Og etter å ha prøvd den på vifte med en gammel 5v mobillader så virker den upåklagelig.

Billig og enkel å få tak i ;-)
Plus at du har på og av bryter samt hastighet alt i en flat liten bryter.

Tilbake
Topp