Magnetrører

Du holder starteren i bevegelse og sørger for at den får tatt opp mer oksygen fra lufta i overflaten.

Dette gjør at du kan klare deg med mindre startere også. Skal du brygge øl med høy OG så kreves det ofte store startere.
I følge mrMalty så kan du i alle fall halvere starter volumet ved å bruke en magnetrører i forhold til bare å riste starteren.

Endre

Dette kan du enkelt lage selv dersom du har en utdatert stasjonær pc.
Jeg anser meg selv som særs lite nevenyttig, men dette klarte jeg å lage. Det ser ut som dritt, men det funker. Si i fra dersomdu vil vite hvordan jeg gjorde det. Det finnes også flere tråder, både her og andre steder, om hvordan man går frem. Det er ganske enkelt. :)

mvh
Jørn

Hei!

Er i planleggingsfasen av bryggeriutvidelse. Planen er å kunne brygge ca. 60 liter pr. batch. Per nå har vi kun brukt tørrgjær, men ser at det kanskje blir litt snevert i lengden mtp. å utvide typespekteret. Noen spørsmål i den forbindelse (krysser både gjær og magnetrører som tema, men skitt au):

1. Hva er "typisk" harvest date (om det da er noe "typisk" her, eller varierer det kanskje sterkt?) på fersk gjær som er å få kjøpt her på berget (dvs. hva slags viability kan man regne med at gjæren har den dagen man kjøper den)?

2. I et "worst case scenario" (mtp størrelse på starter) ender man kjapt over 6 liter på en starter til lager (på 60 l brygg). Noen tips om hvordan man løser dette mtp. Erlenmeyerkolbestørrelse? Noen erfaringer her? Setter man flere startere i ulike kolber? Finnes det større enn 5 l kolber, og er det overhode håndterbart mtp. en magnetrører?

3. Magnetrører: Dersom man lager en DYI-rører (pc-vifte-ish), hvor stor mengde starter kan denne klare å håndtere?

4. Andre tips i forhold til magnetrører/starter på et 60 l bryggevolum?

1. Gjæren du får kjøpt i Norge er som regel meget fersk, helt ned til 14 dager gammel

2. Det er nok ikke et worst case senario, på 60 liter så må du regne med store (større) startere

3. Jeg drar lett 5 liter på en magnetrører fra en PC-vifte

4. Kjøp deg en på Bryggselv ;)

Takker for input! I et lite forsøk på å begrense kostnadene så er mest mulig DIY ønskelig :) (blir fort noen tusenlapper som løper når man skal gå fra BB30 og over til HLT+MLT+BK)

Så om jeg lager et par pc-vifte-magnetrørere og kjøper et par kolber så er jeg vel forspent mtp. startere til 60 l brygg?

Jeg bruker kun PC-vifte selv, men synes det er noe rakleverk. Ser de nye på Bryggselv er veldig fine og ønsker meg selv en slik. Jeg brygger 37-liters batcher og bruker 2 kobler og to vifter, det fungerer fint det. Nå har ikke jeg så mye erfaring med lager siden jeg sjelden brygger det, men jeg ser ut fra Mr.Malty at du fort trenger 10 liter på et 60-liters brygg.

AudunWS skrev:
...ser ut fra Mr.Malty at du fort trenger 10 liter på et 60-liters brygg.

Hmm.. Hvis jeg bruker mrmalty (Lager) og legger inn dato (14 dager bak i tid, ref din forrige post), 60 liter, OG på 1.060 og "Stir Plate" så ender jeg på 6 pakker/6,40 liter.  :jaha:

Noe jeg har oversett her..?

glennrlie skrev:
AudunWS skrev:

Hmm.. Hvis jeg bruker mrmalty (Lager) og legger inn dato (14 dager bak i tid, ref din forrige post), 60 liter, OG på 1.060 og "Stir Plate" så ender jeg på 6 pakker/6,40 liter.  :jaha:

Hvis du slider litt på den det står "growth factor" så vil mengden og antall pakker du trenger forandre seg.

@Bernts: Det har jeg fått med meg :) Men om man bruker standardverdi (3) så ender jeg på 6 pk/6,4 liter. Så kan man jo velge hvor mange pakker vs. liter.. Hva er for øvrig pros/cons her? Tenker da på flere pakker/mindre volum vs. færre pakker/større volum?

glennrlie skrev:
AudunWS skrev:

Man ønsker jo som regel å kjøpe minst mulig gjær da det er en betydelig del av prisen på brygget. Man kan også steppe opp starterne ved å først lage en mindre som man dekanterer og lager en til for best mulig utbytte av gjæren.

@AudunWS: Point taken! :)

Må vel legge meg på en gyllen middelvei her ser jeg. Ellers får jeg brått en sluken lommebok eller et rom full av startere ;) Er det ellers noe kvalitetsmessig forskjell på de to ulike tilnærmingene på å lage starter?

Det er ikke ideelt for gjæren hvis man bruker hverken for få eller for mange gjærpakker, det er derfor default-verdien er satt til tre pakker. Blir starteren liten i forhold til gjærmengde. Hvis man starter med (mange pakker) må cellene konkurrere om føden, mens de i motsatt tilfelle risikerer å bli slitne før jobben er gjort. I parksis er dog dette neppe et spesielt stort problem, men den gyldne middelvei er nok det beste.

Tilbake
Topp