maksimalhumle i "Light" ale

Hei folkens. Jeg jobber med å lage en 2,5/2,7%'er, men jeg vil lage den som en IPA. ja. tanken er grei, men utførelsen er litt værre.
jeg vil ønsker helst å lage en på 2%, men det ser ut som et litt vanskeligere prosjekt akkurat nå.
For meg er IPA bittert, eller der man kjenner mye humle.
I eksempelvis "beersmith2" så får jeg ikke mulighet til å sette til 50g humle engang. dette er på 20L øl.
Jeg får beskjed om at det er alt for mye IBU.

Er det noe jeg kan ha i røren før å kunne legge på ekstra humle?

Ikke bry deg om hva et bryggerprogram måtte mene, du kan selvsagt bruke nøyaktig all den humlen du måtte ønske! Jeg regner med det er noen settings som kan justeres slik at programmet ikke oppfører seg så tullete? Hvis du er redd for å få for kraftig bitterhet, kan du tilsette det meste av eller all humlen sent i koketiden. Jeg har en testbatch på 7 Fjell lettøl stående til gjæring, den fik 30 g Cascade på 60 minutter og 110 g på 2 minutter. IBU er beregnet til 28. Tørrhumlen kommer selvsagt i tillegg.

Du kan, selvfølgelig, men du får jo hva du lager. Hvor mye som er ålreit avhenger av OG, volum og maltsammensetning. Vanskelig å si noe om dette uten å kjenne oppskriften.
Når du velger 'style' (øltype) i Beersmith, viser den hva som er innenfor typedefinisjonen for denne øltypen, både når det gjelder OG (styrke på vørteren, hvor mye alkohol du kan forvente), bitterhet og farge. Du kan som sagt overstyre dette etter egne ønsker, og vil sannsynligvis få noe helt annet enn den typen du har satt opp som mal. Det kan bli velsmakende eller forj...

Hvis målet er å lage en "IPA" i lettølversjon, men få en balansert bitterhet, er det ganske enkelt å kjøre på med store mengder humle sent i koketiden.

Hvis du skal lage en øl som er utenfor de definerte typene så er det jo bare å ignorere det som står under Style Guide Comparison. Den nekter deg jo ikke å legge til mer humle, den bare opplyser om at det er utenfor den valgte stilen.
Hvis du trykker på knappen rett til høyre for der du velger øltypen så kan du editere alle parametrene som du selv vil.

Neste øl i bryggelista mi er faktisk en humlete "lett-IPA" på 3,4%.

Oppskrifta mi er tatt mer eller mindre her ifra:

http://www.homebrewtalk.com/f66/citra-simcoe-amarillo-session-pale-ale-310183/
Skal bruke masse humle

German Hallertauer Mittlefruh 5,0 % 5 g 3.3 Loose Pellet Hops 60 Min From End
US Simcoe 13,0 % 21 g 13.1 Loose Pellet Hops 10 Min From End
US Citra 15,0 % 21 g 15.1 Loose Pellet Hops 10 Min From End
US Amarillo 5,0 % 21 g 5.0 Loose Pellet Hops 10 Min From End
US Simcoe 13,0 % 28 g 0.0 Loose Pellet Hops At turn off
US Citra 15,0 % 28 g 0.0 Loose Pellet Hops At turn off
US Amarillo 5,0 % 28 g 0.0 Loose Pellet Hops At turn off
US Amarillo 5,0 % 25 g 0.0 Loose Pellet Hops Dry-Hopped
US Simcoe 13,0 % 25 g 0.0 Loose Pellet Hops Dry-Hopped
US Citra 15,0 % 25 g 0.0 Loose Pellet Hops Dry-Hopped

Den nekter deg vel ikke å legge det til? Blir vel bare utenfor skalaen?

Hvis alle hadde holdt seg inne for skalaen for de forskjellige stiler hadde det jo ikke dukket opp noen nye spennende øl. Gi gass!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Jeg tenkte også å prøve meg på dette snart. Tenkte å meske en DIPA og dele vørteren og vanne ut den ene delen slik at jeg får en lett "IPA" til de dagene hvor man ikke vil bli helt mongo i hodet  ;D

Etter litt lesing og sjekking. så

IDE:
denne 2,6% blir jo på 20L, men jeg må jo kunne bruke mesken på nytt:) da blir det jo en lavere %. bare ha litt annen aromahumle i og *POFF* a perfekt 1,4% (LETTØL)

Tilbake
Topp