Mål til tre-ølkasse til Nøgne Ø-aktige flasker

arvidg

Norbrygg-medlem
Snekret akkurat ihop ei ølkasse til 24 halvlitersflasker av den vanligste typen de selger på Bryggselv.no (og som likner veldig på flaskene fra Nøgne Ø), og tenkte det sikkert kunne være nyttig for andre å se hva jeg endte opp med av materialer og mål.

Oppskriften blir som på her:

    http://www.homebrewtalk.com/f51/how-make-beer-crate-12oz-beer-bottles-318788/
...men med bare én type plank og med mål i millimeter.  Og helt uten plass til skillevegger...

Materialer: Gran justert kledning 22x74 mm.  (Bruker du tykkere eller tynnere materialer må du justere målene tilsvarende.)

Innvendige mål: B x L x H 280 x 420 x 263 mm, akkurat plass til 4 x 6 flasker med Ø 70 mm.

stolper  285 mm x 4 stk
kortsider 280 mm x 4 stk
bunnplank 464 mm x 3 stk
langsider 508 mm x 4 stk

Dette ble veldig tight; det går 24 flasker akkurat såvidt.  Neste kasse tror jeg at jeg legger på noen mm hver vei for litt slingringsmonn, og litt mer plass på toppen.

(Og så bør jeg kanskje poste et bilde etterhvert?)
 
Tegninger (laget after-the-fact og med 300 mm høye stolper for å få litt rom over korkene):

https://plus.google.com/photos/102280765846013950109/albums/5810411722299803153?authkey=CMnejYfKt7ju9QE

Passer som sagt til 24 flasker.  Målene forutsetter 22x73 mm trevirke.

Jeg lot det bli likt som første gang bortsett fra lengden; det passer akkurat såvidt bra nok med kun slike flasker, og med en gang man har med noen bittelitt mindre flasker er det mer enn nok plass.  :biersmile:

En ting jeg fant ut etterhvert: Beina er forskjøvet for at kassene skal kunne stables, men ettersom tre er et levende materiale og jeg bare har nøyaktighet på millimeternivå og ikke mindre, så kan det bli litt gnøkka å få stablet.  Men det er bare å slå beina litt et par strategiske steder med hammeren, så går det veldig bra.

Og husk trelim.  Lime og spikre er bra; det er vel fort vekk limet som holder dette sammen.  (Jeg brukte 1,7x40 mm stifter; små nok til ikke å splitte opp treverket, men holder neppe kassa veldig solid alene.)
 
Marius.H.Steen skrev:
Stilig :) Kunne du brukt tynnere virke eller ville det blitt for svakt tror du?

Takk!

Du må gjerne prøve og si hvordan det går, men mannen i plankebutikken mente det var best å holde seg på den sikre siden.  De hadde en tynnere versjon også, 19x73 mm, til to kroner mindre pr løpemeter.  Det er 11 kroner spart pr kasse, og den burde bli 750g lettere…

Som den er, veier den ca 5.5 kg tom.  (Beregnet.  Jeg har ingen som er tomme.)  Det blir jo en del mer med innhold.  (En halvliter i en slik glassflaske veier ca 900g, så full kasse blir 27 kg.  Eller 26,3 kg om du barberer bort 3 mm.)

Bruker du tynnere virke, bør du nok også ha kortere spiker, og du blir enda mer avhengig av gode limskjøter.  Og så må du selvsagt justere de fleste målene.

Du kan også gå for smalere virke, f eks 21x45 mm glattkant, men det blir dyrere, og du trenger flere bunnplanker (og kanskje flere på sidene også).
 
sikkert lurt å legge en list under bunnen, og spikre den fast i stående på kortsiden, må vel da forlenge stående slik at kassene kan stables.
 
Tor-Henning skrev:
sikkert lurt å legge en list under bunnen, og spikre den fast i stående på kortsiden, må vel da forlenge stående slik at kassene kan stables.

Sikkert ikke dumt, men neppe tvingende nødvendig heller.  Ser ikke ut som det var veldig vanlig i gamle dager:

800px-Faroese_beer_crates.jpg

(Bilde fra Wikipedia, http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:Faroese_beer_crates.jpg.)
 
Tor-Henning skrev:
Men i gammle dager var det vel ikke 24 flasker i kassen?

Godt poeng.  Det var vel ofte 12 flasker.

Til gjengjeld ser det ut (på de bildene jeg har sett) som om bunnplanken kun var spikret fra undersiden, ikke fra siden.  Om den var limt i tillegg vet jeg ikke.  I mine kasser er det kun den midterste planken som kun er spikret fra undersiden (og i tillegg limt); de to andre er spikret fra kortsidene i tillegg.
 
Ser dette er en gammel tråd og er litt spent på hvor langt dere er kommet.
jeg har selv brukt en kasseoppskrift fra Sambryggeriet. Kassene lages til 20 stk NØ. 38×28×35 Lager dem i 15×98 bord som splittes i to.
Utvendig hjørne deles i 41/56 for at de skal bli ca lik.
Jeg kan legge ut bilde om ønskelig.
 
Vel, jeg har kommet så langt at jeg har 1) snekret to hele og en litt kortere (basert på hvor mye plank jeg hadde igjen) kasse, 2) lagt merke til at Bryggselv hadde fått inn plastkasser i passende størrelse, 3) kjøpt slike plastkasser, 4) plassert flaskene mine i plastkassene, 5) plassert spritflasker i trekassene, 6) gått over til fustasjer til øllet.

Men kassene jeg har laget fungerer fint nok, de er bare litt tunge med fulle flasker i, og litt trange. Skulle jeg begynt om igjen (og holdt meg til trekasser), ville jeg lagt på en millimeter på et par strategiske mål (evt alle). Men i dag ville jeg nok gått rett på plastkasser. Eller fustasjer.
 
Tilbake
Topp