Måling av OG

Tav

Hei
Er brygge-dag i dag, og vi har ein diskusjon om når det er mest fornuftig og måle OG. Er det slik og fårstå att du koker til du har ønsket OG, eller koker du ferdig, og måler OG etter att vørteren er kjølt ned til ca 20 grader.

Du koker i så mange minutter du skal, så måler du OG etter du har kokt dine 60, 90, 120 eller whatnot minutter.
Skal du koke å vase til du er fornøyd ser jeg for meg at du ikke helt vet når du skal begynne å lempe oppi humlen, evt koker den lengre enn planlagt.
En kan heller ta til takke med noen få poeng til eller fra.

Jeg måler preboil gravity på det antall liter jeg har planlagt til kok. Når jeg vet hva den skal være på så er det griselett å legge til vann eller maltekstrakt/nødsukker for å bøffe den til akkurat det jeg har kalkulert i oppskrifta.

Tja
Jeg pleier å bestemme meg for en kokelengde, alt ettersom det er pils/lager eller ale jeg brygger. Pils 90, og ale 75 til 60. Da tar jeg den OG jeg får. Min erfaring, er at høy OG før koking vil bli mye høyere etter kok, enn hvis utgangspunktet er en lav OG (før kok).

En før kok OG på 1.060 kan godt bli 1.075 etter kok, mens en 1.045 kan bli 1.050.

Jeg bruker et bryggeprogram med kalkulator for temperatur, så jeg måler korrekt gravity i alle temperaturer.

Jeg har et refaktometer, kjøpt for en billig penge på ebukta. Det bruker jeg til å følge stigningen under mesk og koking.

Du må gjerne koke ned til den OG du vil ha, men du behøver ikke vente på 20 gr. Finnes sikkert tabeller for OG og temp enten her eller på nettet.

Takker for svar. Når vi var ferdig og koke, hadde vi ein OG på 1060, vi skulle hatt 1050. Siden vi lagte 50 liter, beholdt vi OG på 1060 på den eine 25 liters dunken, mens vi kokte 3 liter vann og hadde oppi den andre. Vi fikk da korrekt OG på den andre 25 liters dunken. Spent på og kjenne etter smaksforskjell på dei to dunkene.

Spørsmålet nå er hvorfor eg får for høy OG. Vi var nok oppe i mesketemperatur på 70 grader, mot 68 som vi skulle hatt. Kan dette ha nokon relevans, eller har vi betre enn 75% meske-effekt?

Bedre enn 75% er nok løsningen
Juster effektiviteten til den stemmer med 1.060 så finner du ut av hva effekten på ditt utstyr var denne gangen

Tilbake
Topp