Nedkjøling av vørter og kveik

Hei!
Har gått til innkjøp av Oslo kveik, og tenker å gjennomføre gjæringen på 30 grader.
Etter kok, skal vørteren avkjøles ned til ca 18-20 grader, så helle i kveiken, og deretter øke til 30 grader. Eller skal den kun avkjøles ned til 30 grader som er gjæringstemperaturen, for så å bli pitchet?

Jeg er litt på tynn is her og setter pris på gode råd. Det gjelder forrsesten en lager som skal lages om noen dager
 
Hei!
Har gått til innkjøp av Oslo kveik, og tenker å gjennomføre gjæringen på 30 grader.
Etter kok, skal vørteren avkjøles ned til ca 18-20 grader, så helle i kveiken, og deretter øke til 30 grader. Eller skal den kun avkjøles ned til 30 grader som er gjæringstemperaturen, for så å bli pitchet?

Jeg er litt på tynn is her og setter pris på gode råd. Det gjelder forrsesten en lager som skal lages om noen dager
Jeg har null spesifikk peiling på kveik, men jeg ser ingen grunn til å kjøle vørteren lenger ned enn til den temperaturen ølet skal gjære på. Generell visdom sier at det beste er å pitche på en grad under den temperaturen du ønsker å starte gjæringa på.
 
Jeg har null spesifikk peiling på kveik, men jeg ser ingen grunn til å kjøle vørteren lenger ned enn til den temperaturen ølet skal gjære på. Generell visdom sier at det beste er å pitche på en grad under den temperaturen du ønsker å starte gjæringa på.
Korrekt. Hva angår kveik og "livligheten" kan det lønne seg å tappe til gjæringsbøtta et par grader varmere enn gjæringstemperaturen man ønsker. Butikk kveik veit jeg ikke hvor kjapt starter da..
 
Korrekt. Hva angår kveik og "livligheten" kan det lønne seg å tappe til gjæringsbøtta et par grader varmere enn gjæringstemperaturen man ønsker. Butikk kveik veit jeg ikke hvor kjapt starter da..
Jeg har gjæret Munngodt Norsk Gårdsøl i 5 dager på 38⁰C og avkjølt til 20⁰C som oppskriften sier, men FG er på 1,031 og skulle vært 1,013. Leser at kveik trenger mer gjærnæring enn annen gjær. Kan det være årsaken? Hva gjør jeg?
 
FG/SG Kan ikke måles med refraktometer etter ølet har begynt å gjære. Når det er alkohol i ølet må det måles med hydrometer, eller brukes kalkulator på nett for å beregne faktisk SG etter måling med refraktometer. Ser ut som SG nå er ca. 1.010 etter ett kjapt forsøk på nettkalkulator
 
FG/SG Kan ikke måles med refraktometer etter ølet har begynt å gjære. Når det er alkohol i ølet må det måles med hydrometer, eller brukes kalkulator på nett for å beregne faktisk SG etter måling med refraktometer. Ser ut som SG nå er ca. 1.010 etter ett kjap
Oi, da prøver jeg hydrometer.
 
Tilbake
Topp