Nå er jeg på tynn is - men du må vel kombinere flere maltslag, og samtidig få en viss sødme i ølet. Victory, amber malt og noe ikke alt for mørkt krystallmalt? Jeg gjetter bare!
Nå er jeg på enda tynnere is, hva med å tilsette brente mandler i ølet (tørr-mandle). Tenker da etter hoveddelen av gjæringen er over. Sukkeret i de brente mandlene vil jo da forbrukes av gjæren, men kanskje mandelsmaken vil gi karakter til ølet?
Jeg tror ikke det med fett i nøtter og sjokkolade er et problem i det ferdige øllet
fettet vil jo legge seg på toppen av gjæringskaret og følger ikke med over i øllet
Det er ihvertfall ikke noe å utsette på skummet kokos portern min
Bryggeri som bruker kokos i øl, maler gjerne kokosen opp og toaster den i en stekepanne før den tilsettes. Det skal gi mindre problemer med fett. Kan sikkert bruke samme metode på mandler. Spurte Maui Brewery hva de gjør og her er svaret jeg fikk:
"Mahalo Ivar! We love to hear from fans!
We toast the coconut to knock down oils that will hurt head formation and retention. As well as to create the toasted sweet nutty character that were looking for.
We add in the secondary to age the porter on. In a homebrew I would add to mash and in kettle. Then again in carbon after fermentation is completed.
Cheers and beers!
Garrett W. Marrero
Maui Brewing Co.
808.213.3002 office
Brente mandler er jo en kombinasjon av mandler og karamellisert sukker. Jeg tenker derfor at en av bestanddelene i maltbasen må være malt som nettopp gir smak av karamell og mesking på relativt høy temperatur for restsødme.
Når det gjelder mandelsmaken så er jeg ikke god nok på malttyper til å gi noe vettugt svar.
Brente mandler er jo en kombinasjon av mandler og karamellisert sukker. Jeg tenker derfor at en av bestanddelene i maltbasen må være malt som nettopp gir smak av karamell og mesking på relativt høy temperatur for restsødme.
Når det gjelder mandelsmaken så er jeg ikke god nok på malttyper til å gi noe vettugt svar.
Amber malt syntes jeg har litt av det nøttepreget
hvis det er nøtt du er ute etter
men jeg ville ikke blandet amber og Special B, de føler jeg krasjer litt
prøv amber + krystal malt for nøtt + karamell
eller bare Special B for brent knekk
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.