Malte bygg i steikovn

Hei,

Har fått tak i ca 10 kilo bygg som ikke er spirebehandlet eller slikt.
Tenkte å prøve meg på å lage malt selv. Ønsker å få til en basismalt som jeg kan brygge noe av.
Har søkt på forumet, men ikke funnet noen fullstendige oppskrifter på dette.
Er det noen som har erfaring med dette - eller vet om noen sider med mer info.

Har et fyrrom med stabil temp på ca 24 grader som jeg tenkte å spire det i - tørking i steikovn.

L :)
 
Jeg har meltet bokhvete, går ut ifra at det ikke er så veldig annerledes i bunn og grunn. Spiring må heller skje ved en litt lavere temperatur, tror bygg forholder seg til ca 15 grader, så bruk heller kjelleren enn fyringsrommet.

Etter spiringen så skal bygget inn i ovnen. Prøv evt å finne ut av hvilken minimumstemp den greier å opprettholde (gjerne rundt 40 grader til tørking). Har du vifte i ovnen så er det desto bedre. Hyppig (men  forsiktig) omrøring for å få de nederste lag med (ennå våt) korn opp.

Kjør i gang og ta noen bilder, dette kan være interessant å følge med på!
 
Lindbach skrev:
Hei,

Har fått tak i ca 10 kilo bygg som ikke er spirebehandlet eller slikt.
Tenkte å prøve meg på å lage malt selv. Ønsker å få til en basismalt som jeg kan brygge noe av.
Har søkt på forumet, men ikke funnet noen fullstendige oppskrifter på dette.
Er det noen som har erfaring med dette - eller vet om noen sider med mer info.

Har et fyrrom med stabil temp på ca 24 grader som jeg tenkte å spire det i - tørking i steikovn.

L :)

Kanskje ikke sett denne siden
http://home.online.no/~knufi/page02.htm
Du MÅ IKKE bruke såkorn
 
Det var en helt perfekt side - akkurat det jeg var på jakt etter!
Takker og bukker...

Fant også denne siden på nett (etter at jeg skjønte at det het melting av korn): http://home.c2i.net/bratbrygg/Filer/Melting..pdf
Det er ikke så mye korndyrking oppe i Finnmark, så det er liksom ikke dagligdagse uttrykk her.

Skal planlegge litt til før jeg går igang. Håper på å få et brygg av dette før jul.
 
Bygg kan dyres i hele landet, jeg har en halvkilo jeg skal prøve med en gang.
Mener å ha lest (ottamalt, førsøksringen) at spiring ikke bør foregå i mer enn 10 grader.
 

Vedlegg

  • P1000419.JPG
    P1000419.JPG
    1,7 MB · Sett: 635
@Oddvar (det er litt off-topic her): I denne tråden finner du erfaringer og bondetips angående dyrking av bygg med som mål å brygge øl av det: http://hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&tid=6903
Såkorn bør man vel ikke bruke fordi det er soppbehandlet og vil ta livet av gjæren. Og fôrkorn er vel dyrket for å ha høyest mulig proteininnhold, noe man nettopp prøver å unngå når kornet skal brukes til brygging. Bygg som dyrkes til brygging men som viser til et for høyt proteinnivå (pga været eller andre omstendigheter) blir da som oftest degradert til nettopp fôrkorn.
 
Nå er første forsøk gjennomført:

La kornet i vann og fjernet lettekornet (det som flyter opp). La resten inn i meskeposen min (genial pose) og la det i vann. Skiftet vann 3-4 ganer i dagnet og lot posen hvile noen minutter "på land". Etter tre dager tømte jeg posen over i et vaskefat og la det til spiring i 24 grader. Sprayet det med vann et par ganer i døgnet for å holde fuktigheten. Rørte litt i kornet for å hindre varmgang og sammengroing. Etter fire dager var spiringen kommet langt nok. Heiv det inn i ovnen på 80-90 grader og lot det stå der en times tid for å stoppe groingen. Så lot jeg det tørke litt til før jeg tok en ny runde med 80-90 grader.

Det ble ikke basismalt av dette, men det virker som om det ble et slags krystallmalt. Søt ble det - og jeg har allerede benyttet det i en porter :)

Håper bildene synes - første gang jeg legger ved bilder...

Har enda noen kilo igjen. Så det blir nok litt mer hjemmelaget malt på meg! Morsomt forsøk, men nokså tidkrevende.
 

Vedlegg

  • malt spiring.JPG
    malt spiring.JPG
    419,3 KB · Sett: 654
  • malt varmebehandling.JPG
    160,3 KB · Sett: 691
Tilbake
Topp