Marmite Thermos og Marmite Cocotte (Kjeler)

Hvis man på enkelt vis får poppet av den krana og satt på en skikkelig en, i tillegg til å sette inn tre gjennomføringer til så hadde vel en av de isolerte sikkert vært greie. De var jo ganske billige, så virker nesten som om det er et aber der?
 
Har selv kjøpt en 38,5l isolert kjele fra dette firmaet, tiltenkt BIAB-brygging, etter å ha forhørt meg med forummedlemmene Jarle T og vinsj for å få deres erfaringer omkring tidligere kjøp (begge positive). Kontaktet firmaet direkte via email, og fikk et bedre pristilbud enn ebay-listingen (70 eur, frakt til Norge kom på 17 eur, noe som ikke er avskrekkende).

Var dessverre en produksjonsskade på den jeg mottok, men servicen var upåklagelig da de sendte meg en erstatning umiddelbart. Tappekranen (1/2") og gjennomføringen (1/2" til 3/8") ser ut til å være av forkrommet messing, så jeg har byttet ut dette med rustfrie deler.

Edit: frakten var litt dyrere enn det jeg husket. 29 eur, ikke 17.
 
10232.jpg


Hmm, tett kran?  :laugh: De er nok lagd i asia (Japansk/Kinesisk/Koreansk standard for kikkventiler er motsatt av europeisk-har frustrert mer enn en maskinmann...)

Hvordan ser en slik isolert kjele ut på undersiden? Uisolert?
 
På bildet så ser den isolert ut i bunn, ellers ser det ut som om krana sitter merkelig høyt. Ser ut som om det er et skille der.
 
Isolert på bunn ja, og det samme er lokket. Sitter en silikonlist på innsiden av lokket, og med låsemekanismene som trekker lokket inntill kjelen så blir den forhåpentligvis ganske tett og lite varmetap.
 
Vel, er det ikke bare å kutte et større hull i det ytterste laget, ta bort litt isolering, og så kutte et passende hull i det innvendige laget for montering av ringelementet? Ser ut som at de fleste velger å modde disse kjelene til å være bottom-draining da det er plass til fittings og tappekran imellom de to lagene (ref. linkene under), så da burde det også være plass til å installere et ringelement i bunnen.

http://www.thehomebrewforum.co.uk/viewtopic.php?f=13&t=48894 http://www.thehomebrewforum.co.uk/viewtopic.php?f=30&t=1709
 
Tilbake
Topp