mash efficiency ved større menger malt - sentrifuge?

janmb

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg mesker i en 36l kjele med falsk bunn og march pumpe for sirkulasjon. Typisk 20-25 liter batch size.

Stort sett veldig fornøyd med det, men utbyttet faller dramatisk når maltmengden er høy, typisk for kraftige brygg som imperials eller BWs.

Ettersom selve mesken bør være rimelig effektiv tror jeg hovedforskjellen ligger i at mer væske bindes i mer malt. Derfor pønsker jeg litt på muligheten for en eller annen sentrifuge- eller presseløsning for å tvinge ut mer av væsken malten binder.

Noen som har noen erfaringer rundt dette, eventuelt andre tips?

Jan

Du kan prøve å partiskylle:

Tøm av vørteren du har mesket med til maltsengen er tørr
Fyll på med skyllevann på 78 grader og rør godt
Sirkuler med pumpen i et par minutter etter at maltsengen har satt seg og start skylling som vanlig med resten av vannet.

Det har en del å si at du starter skyllingen sakte nok til at du ikke komprimerer maltsengen og at du ikke får kanaler i mesken.

Bruker denne metoden på det meste og får typisk 85-90% effektivitet nesten uansett.

Husk at ting som mye spesialmalt, lav mesketemperatur og tykk mesk også spiller en rolle.

Det er nettopp det jeg allerede gjør.

(Eneste jeg ikke forstår i det du skriver er hvorfor det skulle ha noe å si hvordan du heller i skyllevannet. Ettersom man rører opp hele malten etter du heller i uansett, og deretter sirkulerer, er jo tilføringen av skyllevannet i seg selv lite interessant.)
edit: Never mind, tenkte enkel skylling og ikke parti som du snakker om her - da er det greit. Fortsatt veldig likt det jeg allerede gjør, bortsett fra at jeg skyller i en omgang for de fleste brygg og ikke flere.

Jeg er uansett lite happy med å legge igjen litervis av den beste moroa i våt malt etter endt mesk. Det burde la seg gjøre å skvise ut mye av det - enten med presse eller sentrifuge.

Du kan jo prøve en litt tykkere mesk enn du pleier når du bruker mye malt og heller skylle litt mer.

Litt tykkere blir den typisk uansett når maltmengden går opp - mest pga plass.

På mindre tunge brygg med 6-7 kg malt (der jeg har best effektivitet) er jeg typisk på 3l/kg, mens for f.eks 9kg malt er jeg på ca 2.5.

Kan ikke kjøre den veldig mye tykkere enn det uten at malten lager skjærgård i overflaten tror jeg.

Men ja, jeg tror uansett jeg skal skylle mer/i flere omganger enn jeg typisk har gjort på disse bryggene. Like fullt er det et mareritt å få siste parti skylling gjennom malten og ut - uansett hvor mye jeg hjelper til.

Eksempel fra forrige brygg:

7.6 kg malt
21 liter vann inn -> 13 liter ut (kutter med vilje litt før den trekker luft for å slippe ny priming av pumpe)
10 liter vann inn -> 11 liter ut

Dette er rimelig typiske tall for min del, dvs malten binder ca 1 liter / kg hvilket jeg synes er latterlig mye.

Tilbake
Topp