Max kg malt i stående vvb

Armas

Norbrygg-medlem
Dette har vært snakket om flere ganger, men det er mange sprikende svar.

Det antydes at ca 1,8 til 1,9 kg malt per dm2 silbunn er maks mengde i ett meskekar. Andre rapporterer både mer og mindre.

Er det flere som har erfaring med dette nå? (De andre trådene er noen år gamle)
Bruker alle en grant for å sikre at det ikke blir vakuum under maltsengen?
Er det andre triks som reduserer sjansen for tett mesk?

Vi ser for oss ett tokjele oppsett med to pumper der man pumper mesken over til kokegryten, varmer den der og pumper den videre til toppen av mesken. Det blir dermed kontinuerlig resirkulering, og ingen skylling. Hele vannvolumet er fordelt på meskegryte og kokegryte, og vi antar at det blir ca 160 liter vann på ca 35 til 40 kg malt. Litt usikker på forventet utbytte i ett slikt system.
Noen som har erfaring eller synspunkter på hvor mange liter man må pumpe i minuttet for å få rask nok temperaturøkning i mesken?

Målet er ca 100 til 110 liter til gjæring.

Ønsker i utgangspunktet ikke å brukke liggende vvb. Det tar mer plass, og jeg innbiller meg at det er vanskeligere å lage en god silbunn?
 
Sist redigert:

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Det er ca. 20 kilo malt til et normalbrygg, det går greit hos meg med silbunn som er slisset opp med 1mm. kappskive.
 

Miguel

Norbrygg-medlem
Kverning er superviktig for god flow. Altså mye hele skall, men godt knust stivelse, det siste for god utbytte relativt til mesketid.

Grant er ikke nødvendig vil jeg tro. Har man kontroll på trykk over og under rista så skal ikke det være nødvendig. Dere kan installere f.eks enten en manometer som måler trykket, eller to seglass så dere kan se forskjellen på trykket. Å gå tett i et så stort oppsett tror jeg er et helvete å rydde opp i.
 

Armas

Norbrygg-medlem
Kverning er superviktig for god flow. Altså mye hele skall, men godt knust stivelse, det siste for god utbytte relativt til mesketid.

Grant er ikke nødvendig vil jeg tro. Har man kontroll på trykk over og under rista så skal ikke det være nødvendig. Dere kan installere f.eks enten en manometer som måler trykket, eller to seglass så dere kan se forskjellen på trykket. Å gå tett i et så stort oppsett tror jeg er et helvete å rydde opp i.

Ja, tror det blir tungt å røre opp en tett mesk på 40kg.

Men hva mener du med to seglass for å se forskjell i trykk?
Ett seglass i bunn vil jo fortelle oss om vi har nok veske under falskbunn, men på toppen er det jo bare å se at vi har ok med veske over maltsengen?
Hvor skal jeg ha det andre seglasset?
 

Armas

Norbrygg-medlem
Det er ca. 20 kilo malt til et normalbrygg, det går greit hos meg med silbunn som er slisset opp med 1mm. kappskive.

Når du slisser opp på den måten. Har du regnet på hvor stor grad du har av perforering? Vil jo tro det er vesentlig mindre enn med huller tett i tett?

Noen som har forsøkt å borre hull selv?
Eller er det en umulig jobb?
 

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Jeg slisset så mye jeg turte for å hplde formen på falskbunnen, ingen beregning.
Jeg har også noret 1700 hull i en annen bunn men hullene ble for store, tror det var et bor på 3, noe, jeg brukte bor som var beregnet for popnagler fordi jeg fra jobben min viste de var sterke, 3 mm nagler så boret var nok 3,2 ca.
Å borre er kun snak om du orker eller ikke :)
 

Roadrune

Norbrygg-medlem
Ja, tror det blir tungt å røre opp en tett mesk på 40kg.

Men hva mener du med to seglass for å se forskjell i trykk?
Ett seglass i bunn vil jo fortelle oss om vi har nok veske under falskbunn, men på toppen er det jo bare å se at vi har ok med veske over maltsengen?
Hvor skal jeg ha det andre seglasset?


Jeg går ut i fra han mener to vannsøyler, da ser du om det er høydeforskjell på de.
 

Miguel

Norbrygg-medlem
Ja, tror det blir tungt å røre opp en tett mesk på 40kg.

Men hva mener du med to seglass for å se forskjell i trykk?
Ett seglass i bunn vil jo fortelle oss om vi har nok veske under falskbunn, men på toppen er det jo bare å se at vi har ok med veske over maltsengen?
Hvor skal jeg ha det andre seglasset?

Se på hva SS brewtech har gjort med sine Infussion meskekjeler, de store altså.

Der er det to seglass. Begge står like høyt som høyeste punkt, men ene ender opp rett over falskbunn, andre ender opp rett under falskbunnen.
Så hvis du har vørter til x høyde, og du ser at det røret som ender under falskbunnen har vørtersøyle som er lavere enn naboglasset (hvor alt er over falskbunnen), så ser du at du har et undertrykk under falskbunnen relativt til det over falskbunnen, altså ubalansert flow.

Da ser du at pumpa "suger" mer enn det kombinasjonen av maltseng+falskbunn klarer å levere (for da vil den prøve å suge "det den mangler" gjennom glasset. Det glasset vil da få en lavere vørtersøyle enn det andre glasset), og da går du tett til slutt.

 
Sist redigert:

Armas

Norbrygg-medlem
Se på hva SS brewtech har gjort med sine Infussion meskekjeler, de store altså.

Der er det to seglass. Begge står like høyt som høyeste punkt, men ene ender opp rett over falskbunn, andre ender opp rett under falskbunnen.
Så hvis du har vørter til x høyde, og du ser at det røret som ender under falskbunnen har vørtersøyle som er lavere enn naboglasset (hvor alt er over falskbunnen), så ser du at du har et undertrykk under falskbunnen relativt til det over falskbunnen, altså ubalansert flow.

Da ser du at pumpa "suger" mer enn det kombinasjonen av maltseng+falskbunn klarer å levere (for da vil den prøve å suge "det den mangler" gjennom glasset. Det glasset vil da få en lavere vørtersøyle enn det andre glasset), og da går du tett til slutt.

Ok, sånn må vi ha. Takk for tips. Hvordan unngår de at det tetter seg i det øverste glasset? Er det en rist på innsiden slik at malten ikke tetter igjen?
 

Miguel

Norbrygg-medlem
Ok, sånn må vi ha. Takk for tips. Hvordan unngår de at det tetter seg i det øverste glasset? Er det en rist på innsiden slik at malten ikke tetter igjen?
Det er helt åpent på alle løsinger med seglass jeg har satt i selv og jeg tror det er det fra SS også. Aldri hatt noe problem med det. Men skader jo ikke å å ha en dim som er stor nok. Noe korn finner jo veien ned i glasset. Du klarer neppe å clogge et seglass helt uansett. Det er bare for nivå, så hvis det er "passe tett" pga korn i strupen, så vil det fungere fortsatt.

Bare sørg for at det er lett å demontere og rense.
 
Topp