max nybegynner, trenger noen råd.

Husk at temperaturen i selve ølet fort kan bli 4-5 grader høyere enn romtemperaturen under den kraftigste stormgjæringen.

paalstene skrev:
takk =)
da gjør jeg det.. lar det stå 14 dager, på en temp på 20.. satser på et øl som smaker himelsk=P
hadde vert utrolig artig om det blir bra første gang, jeg har vert nøye med renhold og desinfisering,
så etter boka skal d gå bra=)

Har satt 3 ølsett nå, det siste det klart beste, men fortsatt smaker det dessverre ikke himmelsk sjøl om jeg faktisk ble ok fornøyd (spesielt med sjøllaga øl  :)) Har derfor kjøpt inn ekstrakt (spraymalt) og litt spesialmalt for fylde for å gå over til brygging med uhumlet maltekstrakt på 4. brygg. Har fått tips om at overgang til uhumlet ekstrakt med skikkelig gjær vil gjøre underverker, så jeg lever i håpet.

Håper du blir fornøyd med første brygg, men husk at det blir bedre etter hvert som du får mer rutine  :yes:

1 lite spørsmål til =P
jeg har tengt å putte sukker i flaskene sånn at jeg slipper å flytte alt ølet over i en annen gjeringsdunk igjen,
så når jeg skal sette ølet på flasker, antar jeg at det vil være noe grums i bunnen på gjeringsdunken,, (det er i allefall et tykt lag med noe hvitt nederst nå.)
eller er det slik at det ikke vil være noe grums og jeg kan sette alt ølet på flaske?

så en film på youtube, da brukte han alt som var i dunken. men vet ikke om dette er riktig

Det vil alltids være et lag med slam i bunnen av bøtta. Dette unngår man å få med på flaskene. Man tapper bare det klare ølet som ligger over slammet og stopper når man begynner å tappe av slammet.

Den videoen på Youtube kan være fra en sekundærdunk.

Jeg har alltid tappa øl fra primærgjæringsdunk og til flaske og prøvd å unngå å få med for mye sediment / bunnfall. Likevel har jeg fått noe sediment på flaskebunnen, men det har jeg ikke noe problemer med da dette nok gir både mer smak og bedre forhold for karbonering. (Vil tillegge at jeg så langt ikke har tilsett Irish moss i vørteren for å få bedre klarning av ølet.)
Ang tilsetting av sukker på flaske, har jeg sålangt lagd sukkerlake av ca 125 gr / 20 l og tilført dette med steril sprøyte til flaskene. Funker supert.

PS! Etter svar på paalstenes innlegg i dag kl 1137 måtte jeg i kjelleren og teste min Muntons export stout (4,5 %). Har noe sterkere aroma og smak av stout enn Guinness-boksene en får på butikken, men det skulle bare mangle når dette er en export. Er for tynn (cider- og vannaktig) til at jeg er fornøgd. Tror at tilsetting av litt spesialmalt ville endret denne i riktig retning.

takk for alle svar, har lært utrolig mye av forumet og gode svar =)

jeg starta på fredag i forige uke, og fikk satt ølet til gjæring. det ploppet noe voldsomt de første to dagene(lørdag og søndag).
nå plopper det i gjærlåsen ca 1 gang i minuttet, jeg alt går riktig for seg og alt er som det skal.

jeg skal tappe ølet på flasker om litt mer en en uke å lurer bare på,, jeg skal ha sukkeret i flaskene og har noen 0,5 og 0,33 flasker, hvor mye sukker skal jeg ha i hver flaske?
noen som har vet hva som er bets eventuelt en link,, det står sikkert mange plasser på forumet men jeg har ikke funnet det ennå..

Mengde sukker kommer an på hvilken type øl du brygger, men jeg skulle tro at rundt 6-7 gram per liter burde holde.

Det jeg pleier å gjøre er å koke sukkerlake av f.eks 200 gram sukker til jeg får 1 liter sukkerlake (koker opp noe mindre enn dette, heller over i et desinfisert litermål, og fyller opp med vann fra vannkokeren til det er 1 liter tilsammen). Denne inneholder da 2 gram sukker per cl, som vil tilsi at du skal tilsette 1 cl per 0,33-flaske og 1,5 cl per 0,5-flaske (som gir 6 gram per liter øl). Jeg bruker en plastsprøyte som rommer 80 ml kjøpt på apoteket for 10-20 kroner til dette.

Om du vil ha litt mer futt kan du kanskje gå opp til 230-250 gram sukker som vil gi 6,9-7,5 gram per liter øl med metoden beskrevet over. Jeg brukte faktisk 300 gram på en liter sukkerlake (9 gram per liter øl) til en belgisk wit, og det ble nok futt i hvertfall, men ikke for mye etter min smak :)

Mengden sukker du trenger til den typen øl du brygger er jeg ikke sikker på, men det er det nok noen andre her som har innspill på ;-)

Tilbake
Topp