Medisinsk CO2 gjenger

Har fått tak en 5 liter / 3.75 kg flaske med medisinsk CO2, men gjengestørrelsen er større enn de på regulatoren min. Utvendige mål på gjengene, målt med digitalt skyvelær, er 26.98 mm, innvendige er 15,14 mm. I inches blir dette ytre diameter 1.060 inches, indre 0.575 inches.

Avrundet blir dette
Ytre: 27 mm / 1 inch
Indre: 15 mm / 0.6 inch

I skrivende stund har jeg ikke gjengemålene på regulatoren min, men den ser ganske lik ut som denne:
http://www.bryggselv.no/products/co2-regulator-m-splitter-2-ut

Men når det gjelder gjenger, omtales vel disse ofte i mm, og gjerne med betegnelsen M24, M26, osv, stemmer ikke det?

Hvor får jeg tak i overganger og hva kalles de? Noen som har erfaringer med disse dimensjonene? Er jeg feks inne på noe her:

http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Overgangsnipler/Overgangsnipler-87220/
 
Metriske gjenger benevnes M og ett tall for diameter og gjerne ett tall til for stigning.
Tommegjenger kan være litt forskjellig og vanlige slike kan være UN (standard grovgjenget) UNF (fingjenget) UNEF (ekstra fingjenget) samt et tall som sier hvor mange gjenger det er pr tomme.
Tipper det er en type rørgjenger du har. Avh av type kan man lese betegnelser som f eks R, BSP(evt T), NP(T eller S) osv. Ulike standarder har gjerne ulik flankevinkel, stigning ++. Diameter på en tomme rørgjenge er ikke lik diameteren på en "normal" tommegjenge.
Mål stigningen og gå i tekn tabeller og se om finner den du har. Mål stigning over så mange gjenger du får til.

Lenge siden jeg har jobbet med gjenger så overnevnte er basert på en forsvunnet hukommelse.
 
David: Det er en flaske fra AGA, ja. De har jo et lokale her i nærheten hvor jeg bor, så jeg kunne jo spurt dem, men har du noen erfaringer ift hvordan jeg kan få regulatoren til å passe?

Forvirret: Det er jeg også. Takk for info. med stigning mener du utvidelse av diameter pga selve gjengesporene?
 
Med stigning mener jeg avstanden mellom to gjengetopper. F eks M12x1.25 forteller meg at det er en metrisk gjenge med 1.25 mm mellom gjengetoppene. Måler du da over 10 topper vil du få 12.5mm (i lengderetning).
-Se bort fra selve tallene for jeg husker ikke om stigningen til standrad M12 er 1.25.
 
Aha greit. Hørtes litt komplisert ut dette, men.. skal gjøre et forsøk. Jeg håpet kanskje at AGA, som er en stor produsent, hadde gjenger på flaskene sine som ikke krever ingeniørkunnskap for å klare å sette på en regulator..
 
Haha. Men noe brukes det iallefall til. Får masse treff på "medical co2". Er også interessert i å vite hva det brukes til. Alltid moro for en legmann med litt innsideinfo fra helsevesnet.
Kanskje det brukes til å trykksette øl som skal deles ut på resept? Med behandlingsformål, altså. Reparasjonsbayer, for eksempel…
EDIT: Eller det kjedelige svaret:
Medical Carbon Dioxide is used for various medical purposes. It can be used as an insufflations gas for minimal invasive surgery (laparoscopy, endoscopy, arthroscopy) to enlarge and stabilize body cavities for better visibility of the surgical field. Also, in its liquid phase, it can be used
to provide temperatures down to 76° C for cryotherapy or for local analgesia by external application onto the skin surface.​
 
Hehe.. Vi bruker det til avliving, ja. Nei, altså, det brukes vel hovedsakelig til å ekspandere hulrom i kroppen under feks operasjoner, særlig ved laparaskopiske inngrep, altså kikkhullskirurgi. Ved kikkhullskirurgi i feks magen, perforeres magen kun et par steder slik at man får satt inn kikkhullsutstyret. Resten av magen er lukket/hel. Som regel lages ett hull til kamera, og to andre til kirurgisk utstyr. Det blåses så CO2 inn i selve bukhulen, og dette utvider hulrommet slik at man lettere kommer til og får oversikt.

Jeg for min del, foretrekker å bruke det til ølbrygging. Hadde bare noen kunnet hjelpe meg å finne en overgangsnippel..
 
Hehe. Ja, det er MYE rart på sykehuset som kan brukes til brygging, det er helt sikkert. Det eneste som mangler humle og malt i medisinlagrene.
 
Forresten, er det noen som vet om jeg kan bruke en hvilken som helst overgangsnippel mellom flaske og regulator, så lenge den passer? Eller er det egne slike nipler/adaptere til gassbruk? Vil nødig rote det til med gass..

Er det virkelig ingen andre her som selv har eller kjenner noen som har måttet skaffe en overgang mellom en type gjenger på flaska og en annen på regulatoren..? Kjekt å være unik, men...
 
Hei (Laps)Klaus.
Fikk du noen gang til dette ? Med medisinsk CO2 flaske og overgang mener jeg.
Jeg har også en slik flaske stående som jeg kunne tenkt meg å bruke...
Evt noen andre som har en løsning nå ?
 
Hei! Nei, jeg fikk aldri til noe. Dvs, jeg fant AGA regulator som passet. Den kostet nærmere 4000. I tillegg fant jeg (fikk tilbud om å kjøpe) en overgang fra AGA sine CO2-gjenger (som er en helt egen, ikke-standard gjengedimensjon), til vanlig 1/2" gjenger som vil passe en vanlig regulator. En slik overgang kostet ca 1000. Ergo har jeg foreløpig gitt opp..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du svarte på tilbudet hans i tråden, og fikk ikke svar, mener du?

Den linken til gassarmatur.no sin oversikt så jo umiddelbart spennende ut. Har ikke tid til å finkjemme den nå, men er det AGA CO2-til-vanlig-gjengestandard-kobling du også er ute etter?
 
Tilbake
Topp