Meksikansk lagergjær, Imperial L09 og wlp 940

Jeg har aldri brukt L09-gjæren, men jeg brukte WLP940 én gang for fire år siden. Notatene mine sier ingenting om svovelforbindelser, bare diacetyl som forsvant med alderen. Jeg gjærte litt varmt ved omtrent 14 °C, og dette kan ha forårsaket en svak jordbærester, noe som ikke var ubehagelig. Ellers sier notatene mine at resultatet var relativt kjedelig og uinteressant sammenlignet med S-189, som var nydelig selv gjært ved romtemperatur. Dette var en sammenligning av de to batchene, med én vørter, men gjært med de to gjærene ved to forskjellige temperaturer. Det var på dette tidspunktet jeg begynte å bruke S-189 til nesten alle lagerølene mine og bestemte meg for at WLP940 sannsynligvis ikke er noe for meg. Jeg kan prøve det igjen en dag som et eksperiment, fordi jeg vet at andre har god suksess med WLP940 eller L09.
Jeg tror jeg er enig med deg. Ølet mitt er blitt omtrent som du beskriver ditt - til og med med litt jordbærester i aromaen. Og ... ja, kjedelig. Ingen personlighet.

Nå skulle de to bryggene jeg satte med en god del mais i, være lette sommerøl, og de er helt fine å drikke på en varm sommerdag. Jeg vil ikke si at de egentlig er "crispe", men servert skikkelig kalde er de forfriskende. Men det blir liksom ikke helt øl.

Jeg har ikke brukt den på lenge, men fritt etter dårlig hukommelse og halvgode notater: Gjæra kaldt, hovedgjæring på 10 grader, ga en veldig rein, fin pils. Veldig trivelig sommerøl. Et av de crispeste jeg har laga.
hmm - du som synes 34/70 er for kjedelig og nøytral burde strengt tatt helt ut øl brygga med denne gjæren:).

Jeg syns det det er en klar forskjell på de to. 34/70 er kjedelig, 940 er crisp og rein.
Jeg har to brygg til med L09, og det ene nærmer seg ferdig karbonert nå. Oppskrifta er vanlig pils - og den ser ut til å bli "grei". Men jeg synes den er fryktelig pregløs. Og så skal jeg sjølsagt ikke si at du tar feil:).

Det blir nok ikke flere brygg med L09. Av lagergjær som er greie å få tak i nå, ser jeg for meg at jeg kommer til å veksle mellom Imperial L17 Harvest/WLP 860 (fra Augustiner) for pilsnere der jeg ønsker litt mer fylde i smaken, og 34/70 eller Fermolager for de lettere. De to burde i det store og hele dekke de fleste behov for lagergjær.

Men altså: Farvel til L09 er jeg redd.

Sist redigert:
L17 er også en fin gjær, men 34/70 faller mellom de to stolene for meg. Mindre crisp enn meksikaneren og mindre fylde enn L17. Nå skal det sies at jeg har begrensa tålmodighet med en råvare jeg ikke får til å funke. Det er mye nok bra å få tak i til å drive særlig mye eksperimentering med noe jeg ikke blir fornøyd med. Så for min del går 34/70 ut, for deg var det L09.

Tilbake
Topp