Mela Red Alder

Sigve R

Norbrygg-medlem
Jeg har kjøpt noe Mela Red Alder fra Ireks, i den villfarelse at dette tilsvarte Weyermanns CaraRed. Nå innser jeg at det nok ikke stemmer helt og dermed kan jeg ikke bruke maltet som opprinnelig tenkt, så jeg lurer på om det er noen her som har erfaringer med maltet eller tips til hvordan det best brukes.

Jeg har kjøpt noe Mela Red Alder fra Ireks, i den villfarelse at dette tilsvarte Weyermanns CaraRed. Nå innser jeg at det nok ikke stemmer helt og dermed kan jeg ikke bruke maltet som opprinnelig tenkt, så jeg lurer på om det er noen her som har erfaringer med maltet eller tips til hvordan det best brukes.

Vedlegg

• ireks_melaredalder.pdf
    361,4 KB · Sett: 12
Det er nok et såkalt melanoidin-malt. Det funker som en slags "smaksforsterker", gir kraftig malt- og gjerne honningaktig smak til ølet. Forsterker rødfarge, og Weyermann anbefaler å bruke det sammen med Carared av den grunn.

Noen bruker det for å herme effekten av dekoksjon - noe som ikke blir særlig vellykka.

Jeg synes melanoidinmalt er skumle greier. Bruk moderate mengder av det, er mitt råd, for det har lett for å dominere smaken om det slipper til. Men brukt med forsiktighet, har det en funksjon.

Moderate mengder? Det står jo i databladet at du kan bruke det i 10-50% av gristen, hehe. ; )
Jeg er klar over det - men står ved rådet mitt. Melanoidinmalt er skumle greier. Før du veit ordet av det, sitter du med et øl som smaker sukkertøy:(. Det skal sies at jeg nå snakker ut fra erfaringer med Simpsons Aromatic. De sier også at du kan bruke rikelige mengder: Up to 10% Produces a Honey Flavour in Beer, Up to 20% gives Raisin Notes, Up to 50% in Mild, Porters and Bocks Bocks enhances Malty/Fruity Notes

The secret weapon in the British Ale Brewer’s arsenal, our aromatic malt has a slightly higher acidity to balance pH. Its complex sweetness with sour after-notes gives a magnificent mouthfeel. This, combined with intense malty notes and raisin, makes our Aromatic Malt a versatile product that can be used from as little as 5% to give warm honey aromas and up to 50% as a base malt for Dark Beers to give raisin and plum notes. Brings a beautiful brown depth of colour.

Det hadde jo vært artig å prøve en porter med 50% Aromatic - men jeg har en lei følelse av at det hadde blitt ... vel rimelig spesielt:).

Sist redigert:
Jeg brygga for ikke lenge sida et forsøk på en Nürnberger Rotbier. Den tipper litt over i sukkertøy. 10% Carared og 7% Aromatic blei i drøyeste laget - sjøl om det virker som om det roer seg litt etter hvert. Med litt justering blir det et godt øl, og jeg skal nok prøve igjen. Synes det er et lettere alternativ til märzen, som jeg ikke liker så godt.

Oppskrifta legges ved. Den kan være lærerik:):

OG 1.054, FG 1.013, 5,4%
Malt til 30 liter før tapping
4,50 kg Muntons wienermalt
0,60 kg Carared 60 EBC
0,45 kg Simpsons Aromatic (melanoidinmalt) 60 EBC
0,45 kg Simpsons Golden Naked Oats 17 EBC
Humle
15 gr Herkules @ 60
30 gr Mittelrüh @ 10
Gjær
W-34/70slurry

Synes det er et lettere alternativ til märzen, som jeg ikke liker så godt.
I alle dager :oops:

Innlegg i tråden 'Hva slags øl har du i hånden nå?' https://forum.norbrygg.no/threads/hva-slags-ol-har-du-i-handen-na.3692/post-592269

Har sett på oppskriftene dine. Du gjør det for komplisert :p.

1,5 kg Pils
1,5 kg Wiener
1,5 kg Lys München
1,5 kg Mørk München
150 g Kjeksmalt
150 g Melanoidin

OG 1.055-60
FG 1.012-15

IBU 25-28
Mest på 60 min og en liten slant på 15 min

I alle dager :oops:

Innlegg i tråden 'Hva slags øl har du i hånden nå?' https://forum.norbrygg.no/threads/hva-slags-ol-har-du-i-handen-na.3692/post-592269

Har sett på oppskriftene dine. Du gjør det for komplisert :p.

1,5 kg Pils
1,5 kg Wiener
1,5 kg Lys München
1,5 kg Mørk München
150 g Kjeksmalt
150 g Melanoidin

OG 1.055-60
FG 1.012-15

IBU 25-28
Mest på 60 min og en liten slant på 15 min

Det var den ene gode märzenen, det:).

Den oppskrifta der er bare kvasi-komplisert. Egentlig er den veldig enkel:).

Mørke lagere fra Bayern er bare ikke mi greie - sjøl om jeg sikkert har brygga noen. En gammeldags schwarzbier, eller en mørk tsjekker, er noe annet. Jeg må ha noen røsta toner med i miksen.

Det er nok et såkalt melanoidin-malt. Det funker som en slags "smaksforsterker", gir kraftig malt- og gjerne honningaktig smak til ølet. Forsterker rødfarge, og Weyermann anbefaler å bruke det sammen med Carared av den grunn.

Noen bruker det for å herme effekten av dekoksjon - noe som ikke blir særlig vellykka.

Jeg synes melanoidinmalt er skumle greier. Bruk moderate mengder av det, er mitt råd, for det har lett for å dominere smaken om det slipper til. Men brukt med forsiktighet, har det en funksjon.

Takk for innspillet. Jeg har brukt "vanlig" melanoidinmalt før og er veldig enig i poenget ditt (har bomma der sjøl). Det jeg lurer på er om noen har praktiske erfaringer med dette maltet. Tilfører det mer eller mindre melanoidin enn "vanlig" melanoidinmalt?

Egentlig er den veldig enkel:).
Nettopp, det er min oppskrift dine er for kompliserte :p . Nå lar vi Märzen diskusjonen ligge, det er ikke relevant for trådstarter. Så sant han ikke ønsker å brygge en.

For å spore på igjen.
Jeg har brukt "vanlig" melanoidinmalt før og er veldig enig i poenget ditt (har bomma der sjøl). Det jeg lurer på er om noen har praktiske erfaringer med dette maltet. Tilfører det mer eller mindre melanoidin enn "vanlig" melanoidinmalt?

Ireks har to Melanoidin malt. Lys og mørk. Akkurat som BestMalz.

Mela Red er tilsvarende lys og Beech mørk. Så det er bare å bruke som vanlig lys Melanoidin.

Edit: Ser jeg skrev litt her.
Innlegg i tråden 'Aromatic malt' https://forum.norbrygg.no/threads/aromatic-malt.47234/post-647549

Sist redigert:
Tilbake
Topp