Melasse, muscovado, kandissirup?

Hei, tenkte å brygge Andrimne Old Ale for å ha til jul. I oppskriften til Gahr står det at man skal ha i Billingtons melassesukker, kan alternativt byttes ut med mørke sukkertyper som f.eks Barbados og dark muscovado.

Kan man i stedet bruke belgisk kandissukker/kandissirup? Antar at det er de samme smakene en er ute etter, dark fruits, plums, figs, rum notes etc

Hvilke forskjeller kan jeg forvente mellom disse tre sukkertypene?
Er det noen som har noe å dele her? Mange takk.

Sist redigert:
Belgisk kandisukker som du kjøper ferdig i norske bryggebutikker smaker ikke mørke frukter, plommer, fiken eller rom. Det smaker litt brent og søtt og er etter min mening noe overpriset søl.

Muscovado smaker massevis av anis, lakris og rom men lite frukt. Antar billingtons smaker enda mer personlig bruker jeg muscovado fordi det er denne jeg får tak i. I belgiske øl bruker jeg hjemmelaget belgisk candy syrup men tror nok melassesmaker passer bedre i old ale.

mvh
Bårdd

Takk for svar!

Ja jeg har skjønt at kandissukker ikke er så mye å satse på i denne sammenhengen. Bare vanlig karamellisert sukker.
Tenkte mer på forskjellen mellom disse sukkerene i dette brygget. Vil det ha stor forskjell på smaken (og utgjærbarheten?) om man tilsetter ved oppkok, siste 15m eller i gjæringskaret etter endt stormgjæring?
Ser fra div andre poster at jeg kan få tak i Muscovado på f.eks Spar og Meny, så får stikke dit i dag. Billingtons melasse er litt verre å få tak i.

Var på 3x Meny i Stavanger (stokka, hillevåg og straensenteret) og ingen av dem hadde verken billingtons melasse, barbados sukker eller dark muscovado. Én av dem hadde lys muscovado men det er ikke helt det jeg er ute etter. Noen i Stvg som vet hvor jeg kan få tak i dette?

Belgisk kandisukker som du kjøper ferdig i norske bryggebutikker smaker ikke mørke frukter, plommer, fiken eller rom. Det smaker litt brent og søtt og er etter min mening noe overpriset søl.

Muscovado smaker massevis av anis, lakris og rom men lite frukt. Antar billingtons smaker enda mer personlig bruker jeg muscovado fordi det er denne jeg får tak i. I belgiske øl bruker jeg hjemmelaget belgisk candy syrup men tror nok melassesmaker passer bedre i old ale.

mvh
Bårdd
Kan ikke du gi oss en detaljert oppskrift på belgisk candy sirup, finner så mye rart på nettet så vil gjærne bruke en oppskrift jeg har fått anbefalt når jeg snart skal brygge dubbel:)

Det synes jeg hørtes ut som en god ide. Er så mange oppskrifter der ute. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp