Mengde gjær

Hei! Helt ny hjemmebrygger her og skal i gang med batch 2 på lørdag, en forår pale ale gahr edit.

I pakka fulgte det med 2 rør gjær, i følge butikken så er det litt lite om man ikke lager en starter, noe jeg ikke har satt meg ordentlig inn i enda, forstått det slik at man må ha en del utstyr for å få det til.

Lurer da på om det er muloig å dra på med et ekstra rør? Er det da bare å riste røra og helle i vørtern?

Dra på med et ekstra rør. Du kan regne ut nødvendig gjærmengde her: http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Det er bare å riste og helle i vørteren. Hold rørene over bøtta, den kan sprute litt. Spray rør og hender med StarSan. Rist vørteren godt (oksygenering) før du tilsetter gjær. Drill og en ny desinfisert malingsblander er et godt alternativ til risting av gjæringsbøtten.
Sorry for å kuppe, men jeg har fått for meg at jeg skal riste gjæringskar etter å ha tilsatt gjær. Er dette feil? :confused:

Er det ikke ett fett om man rister rett før eller rett etter? Jeg har alltid ristet rett etter og har ikke merket noe negativt med det.

Man rister da for å få oksygen inn i vørteren, om gjæren pitches rett før eller rett etter kan vel umulig ha noe konsekvens... gjær får ikke hjernerystelse eller? ;)

Så lenge det er umiddelbart etter pitching spiller det ingen rolle. Verre om man venter et døgn. ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg tenker at om man rister rett etter pitching så får man jo også blandet gjæren godt med vørteren. Det har sikkert ikke noe å si, men det føles mer riktig enn å riste før man pitcher :-D

Tilbake
Topp