Mengde humle??

Hei, jeg er en fersking i gamet, og har derfor et ferskingspørsmål :D
Sitter og leser på oppskrifter i det store og brede, og har funnet noen jeg vil prøve.
De fleste oppskrifter som det refereres til er tilpasset 30liters batcher.
Jeg har en BB60, og spørsmålet er: Skal humlemengden fra en 30-liters oppskrift dobbles når jeg brygger til 60 liter? Skjønner at jeg må doble mengden malt, men humle? :confused:

Først som sist; skaff deg bryggeprogramvare slik at du kan skalere og justere oppskriftene som du ønsker, det finnes både gratis varianter (f.eks Brewtarget) og betalingsvarianter (Beersmith)

Trenger ikke programvare, bare å lage seg en profil her så er det tut og kjør:)

http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi
What! En skytjeneste, mener du at jeg kan kassere PC'en og all anti virus programvare som jeg har investert hardt tjente penger i.

Dette kunne du ha fortalt tidligere, så kunne jeg brukt pengene på å brygge øl isteden.

Men bedre sent enn aldri, nå skal jeg også ta steget og flytte alle mine oppskrifter ut i skyen og frigjøre meg fra MS åket !

Takk!

P.S Kom på en ting, fungerer denne skytjenesten på sånn Ipad, eller er den ikke kompatibel med Mac

Ja, men nøyaktighet i ølbrygging skal jo være så viktig. Blir det virkelig tomsesimaler etter komma når alt skjer i skyen og ingenting lokalt. Mistenker at når noe er så enkelt, så er det for godt til å være sant.

Ingenting i livet er gratis osv.

Edit : Kult med den Ipad versjonen som kommer, nå mangler bare arduino så har jeg alt dekket.
Dvs. den siste kan jeg nok greie meg uten en stund til da PC versjonen dekker de mer krevende oppgavene enn så lenge.

Edit II : Nå skjønner jeg! Du trenger bare en kompatibel nettleser uavhengig av hvilken maskinvare som er i heimen eller på farten. Dette er jo bare genialt!

Sist redigert:
Kommer snart en oppgradert versjon av Beercalc snart, skal visstnok bli mer brukervennlig på ipad, iphone osv.

http://www.haandbryg.dk/calc2_info.html

Jeg har forsøkt mange forskjellige apper, software osv, men har alltid fallt tilbake på beercalc. Den er så fryktelig enkel i bruk - og det skal ikke undervurderes! :)

Har vært inne og sett på beercalc, og laget meg bruker. Virker som den er meget brukervennlig. Jeg klarte å komponere et brygg ganske kjapt :cool:
Sikkert ikke like omfattende som beersmith (som jeg lastet ned app til - og skjønte lite av sånn med det samme..), men mer enn nok til mitt bruk foreløpig :D

God jul :)

Den er brukervennlig og fungerer også på ipad.
At det mangler noen malttyper, humle etc gjør ikke så mye.
Bruk det som ligner mest og noter i kommentarfeltet.
Har også kikket på andre men den er så enkel at jeg ender opp med den til slutt.

Tilbake
Topp