Mengde vann og skylling

Hei,

Lurer litt på dette med antall liter vann å starte med, samt antall liter skyllevann.
Utgangspunktet mitt er en kjele med silkar på 30 liter.

Mitt første brygg var et ølsett av typen Kölsch hvor vekten av malten var på 5.5 kg.
Dette settet skulle gi 25 liter når brygget var ferdig ( med skyllevann ) men vi havnet opp med 18 liter når vi var ferdig.

Ser i noen tråder her på forumet at en tommelfingerregel for å måle opp vann er at man skal starte med 3 liter vann pr. kg malt, og i vårt tilfelle så skulle det bli 16.5 liter

Vi synes dette var litt lite og startet med 20 liter ( hos olbrygging.no så fikk jeg beskjed om 21 liter )

Vi skyllet med 10 liter vann oppvarmet til 78 grader.

Endte altså opp med 18 liter når dette ble overført til gjæringskaret.

Så til mitt spørsmål.
Burde vi startet med mer vann i utgangspunktet, eller brukt mer skyllevann ? Eller muligens en kombinasjon ?

3 liter vann pr. kg malt er greit.+ event. volum som er under silbunn..
Skyll til du har rett koke mengde,ta høyde for krymping (4%) og avdamping.

For å ta ditt eksempel.

20L + 10L = 30L

Så må du kalkulere svinn.

Malten absorberer noe vann. For enkelheten skyld sier vi 1L pr kg, men runder av ned til 5L totalt.

Så koker du bort noe. La oss si 4L pr time. Og at dere kokte i en time.

Så sier vi at du lar 1L ligge igjen etter kok pga trub og gunk.

5L + 4L +1L = 10 Liter i svinn. = 20L som er igjen.

Dette er jo bare grove tall men som du ser så forsvinner det vann både her og der, også eventuelle steder jeg ikke har tatt med her.

Hvis dere er nøye med å måle for hvert ledd, så finner du ut av hvordan oppsettet ditt fungerer så er det lettere å beregne vann etter 2-3 brygg. Så er det egentlig opp til dere hvordan dere vil fordele vannet.

Tilbake
Topp