Merkelig hvitt beleggaktig skum på toppen av gjærstarter'n...

Heisan folkens!

Har sendt denne meldinga på det gamle forumet også, men der var det ingen svar og få, virker som det ikke er akkurat sååå mye aktivitet på norbrygg-gruppa mer så jeg prøver meg her...  :biersmile:

Jeg har nettopp duplisert en gjærstarter fra en gjær jeg hadde i kjøleskapet. Der stod den i litt under 3 måneder, og jeg lagde 1,5 liter ut av den for å dele i tre for seinere brygging. Da gjæringa var over hadde det lagt seg et litt rart hvitt belegg på toppen, og ikke det vanlige skummet som det pleier og være der. Jeg lurer på om noen av dere har hatt sett lignende fenomen og hva det har å si for gjæra? Da jeg hellte den over i flasker lukta den helt greit, det var bare dette rare belegget som var ulikt det skummet som pleier å være der.....

Håper det blir bra med oppslutning på NM! Er det mange som skal delta der ute? Jeg satser i år bare på 2 brygg dessverre, har ikke hatt tid til å brygge mer til NM, evt. så har jeg  :skaal2: med alt samma.....  ;D

Mvh
Vemund
 
Hei og velkommen til forumet! ;)

Jeg har sett sånt skum tidligere ved høsting av gjær fra tidligere brygg. Har ikke merket noe særlig forskjell i ølet etterpå, så det kan hende at dette skyldes videre CO2-produksjon av gjæren.

Men, vil du være på den sikre siden så er det nok greit å bruke fersk gjær. Kanskje noe uhumsk har greid å formere seg under 3-månedersoppholdet i kjøleskapet.
 
3 mnd kan nok være litt lenge i kjøleskap, ja... Ting skjer, selv om temperaturen senkes.

Men, dette belegget; er det "loddent", eller ser det ut som hvitt skum? Hvis førstnevnte er det antageligvis en muggsopp som koser seg oppi der. Det trenger ikke nødvendigvis å bety noe, bare man passer på å ikke få med noe av "pelsen" videre i prosessen. Men som Eduard sier; bruk heller fersk gjær hvis du vil være sikker.
 
det er ikke loddent, og er ganske sikker på at det ikke er muggsopp... Det ser mer ut som et hvitt lag med "film" (om det er det det heter.... :) ) på toppen av gjæra...

Har ikke hatt noen problemer med 3 måneder og har brukt gjæra om igjen før uten problemer. Er det noen som har erfaring med frysing av gjær blanda med glyserol?
 
På sånne saker som dette ville et bilde sagt mer enn tusen ord   ;D Du kan ikke legge ut et bilde så vi ser hvordan det ser ut?
 
bilde hadde nok vært en veldig god ide ja, men gjæra har blitt satt over på flasker ettersom alt annet, inkludert lukt og smak, virka greit på den......

Har ellers vært en super kveld med hjemmebrygg og  :skaal2: og  :samenvol:..... :) :) :)
 
Tilbake
Topp