Mesk i 30 minutt test - traff OG!

Inspirert av denne artikkelen (brulosophy.com) så valgte jeg å teste 30m mesk ikveld på et "ikke så dyrebart" brygg.

Kort gjenfortalt fra artikkelen; noen kilder sier at det meste av meskingen skjer de første 15min, og at 60m kanskje ikke er et must.

Så ikveld brygget jeg 15 liter BIAB, 30m mesk på ca 65C, og traff forventet OG nøyaktig (1.048). Oppskriften var ekstremt enkel, nesten SMASH: maris og hvetemalt, humla med amarillo. Hele bryggekvelden fra setup til teardown/ferdig vasket tok omtrent 3.5t, tror det er ny rekord for meg. :)

Rapporterer tilbake når det er gjæret og karbonert.

Noen andre som har prøvd dette og har erfaringer å dele?
 
Jeg prøvde meg på en 30 min Black IPA for en mnd siden. Fikk 48% effektivitet så ble ikke veldig imponert. Men det er godt å høre at noen har fått det til. Kommer nok til å prøve igjen.
 
Jeg tror du har større sjans til å lykkes med kort mesk jo høyere mesketemperaturen er. Når jeg går for "ekstra tørr" mesker jeg på 62C, og da gjerne i 90 minutter. Har sett merkbar forskjell på utbytte etter 60 og 90min, men har ikke gjort noen vitenskapelig øvelse ut av det. Varmere mesk har jeg av og til korta ned til 45min. Interessant å kutte ytterligere et kvarter.
 
65% er helt ok så lenge det er plass til litt ekstra malt. Må prøves på et kveldsbrygg. Det ble alt for lite brygging i 2014....
 
Kan varmt anbefale å legge inn det steget. Øker drastisk effektiviteten for meg ihvertfall - jeg tror det handler om at vørteren blir mindre viskøs/mer flytende på høyere temperatur, og det er enklere å få skylt ut sukker fra grøppen.

Jeg pleier å skru Caso-plata på 100C etter endt mesk og lar den stå 15-20 minutter. Deretter skyller jeg ~10l varmt vann kjqpt gjennom posen i et eget gjæringskar, og vips! Effektiviteten ligger stort sett på 80%+ med minimal ekstra innsats.
 
Tilbake
Topp