Meske en dag og koke neste: En erfaring

solbero

Norbrygg-medlem
Jeg ønsker å dele min erfaring ved å meske om kvelden og koke den etterfølgende dagen. I går mesket jeg til en porter. Alt gikk fint og det ble litt over 28 l i gryta på SG 1.042. Dette holdt en temperatur på rundt 74 grader celsius. Lokket til gryta ble satt på når alt var ferdig.

Da jeg kom hjem fra jobb i dag og kom inn døra til leiligheten var det en noe emmen lukt. Da jeg åpnet opp døra til vaskerommet der gryta stod så fikk jeg en olifaktorisk åpenbaring uten sammenligningsgrunnlag.

Det var kommet ca. ett centimeter tykt skumlag i gryta. «Dette er en infeksjon» tenkte jeg. En ny SG måling ble tatt, da jeg regnet med at uhumskhetene som hadde kommet seg oppi ville gi et utslag på sukkertettheten. Denne målingen var dønn lik den fra kvelden før.

Med et lite håp har jeg nå kokt opp vørteren, humlet og satt den til gjæring. Håpet er at kokingen vil fjerne noe av lukten og at ølet kan reddes. Smaken virket ganske riktig for en porter, men lukten er emmen. Dette gjør at jeg synes det er vanskelig å skille om det kun er en litt dårlig lukt nå, eller som smaken også er blitt påvirket.

Jeg er ganske sikker på at dette var en infeksjon, men er det noen andre ting det kan være?

Hvis det er en infeksjon, hva kan det være for noe? Vørteren skal i utgangspunktet ha vært pasteurisert ved 74 grader, men kan dette være noe lactobacillus fra mesken? Eller noe annet gøy?

Nå er det bare å vente å se hvordan dette utvikler seg…
 
Ettersom OG ikke hadde endret seg, så vil jeg tro det er lactobacillus. Kanskje litt syrligere enn tenkt, men spørs hvor mye den rakk å gjøre på dem tiden.
 
Det spørs om 74 grader ikke var nok, eller at den temperaturen ble holdt for kort tid? De gangene jeg har gjort dette har jeg varmet vørteren til rett under kokepunktet før jeg har tatt kvelden.
 
Det tryggeste vil vel være å gi det et lite oppkok i noen minutter? Du kan evt tilsette x ml vann og koke så lang tid du trenger for å fordampe det vannet, for å starte på scratch neste dag.

Har gjort det samme en gang og det luktet rart det og.
 
Har kun en gang mesket over natten, skylt før jobb, for å så fullføre etter jobb. Varmet da opp til rundt 90 grader og skrudde av, det gikk helt fint. Ellers mesker jeg ofte på morgenkvisten og mens jeg er på jobb, og skyller og koker etter jobb. Har aldri hatt problem med dette.

(Dette ble mer en erfaringsdeling merket jeg nå, ikke så mye konkret svar på dine spørsmål. Beklager det :p)
 
Selv har jeg tenkt å forsøke en enda hurtigere variant, for å få dagen med liten ett-åring i hus til å gå opp. Planen er å meske midt på dagen (BIAB) og være ferdig med det før kl 16. Det innebærer mash out på 77 grader i fem minutter, fullføre skylling og deretter skru helt av . Så følger ca tre timers pause, med laging av middag samt legging av barn osv. Omtrent kl 19 fyres kjelen opp igjen for koking.

Ut fra hva KriHart forteller burde dette være helt fullstendig uproblematisk? Andre erfaringer med dette?
 
Har gjort akkurat dette da jeg måtte dra en langtur på butikken en gang. Tok det opp til mashout i noen min og stoppet før jeg stakk. Fikk vesentlig høyere OG enn det som var planen.
 
Ah, jeg forstår. Men planen her er å ta vekk hele maltposen etter skylling/avrenning slik at alt står klart til kok når pausen begynner. Da burde det hvertfall ikke komme slike overraskelser :)
 
Dette ble mer en erfaringsdeling merket jeg nå, ikke så mye konkret svar på dine spørsmål. Beklager det :p

Det er egentlig bare fint. Mulighetene til å dele bryggedagen opp i to er fortsatt fristende for min del, men med den erfaringen jeg fikk denne gangen må jeg nok finne en bedre måte å gjøre det på for å hindre infeksjon. Håpet er at noen av forslagene som deles på denne tråden kan gi meg idéer på hvordan dette kan gjøres.

Neste gang tror jeg jeg blir å gjøre følgende:
  • Tappe opp kokegryte fra mesk
  • Gi dette et lite oppkok på 100 grader
  • Tappe dette over i desinfisert gjæringskar.
  • Tapp over i kokegryte dagen etter.
 
Neste gang tror jeg jeg blir å gjøre følgende:
  • Tappe opp kokegryte fra mesk
  • Gi dette et lite oppkok på 100 grader
  • Tappe dette over i desinfisert gjæringskar.
  • Tapp over i kokegryte dagen etter.

Hvorfor over på desinfisert gjæringskar? Jeg ville tenkt at ethvert ekstra ledd bidrar til økt fare for kontakt med noe faenskap. Selv tror jeg høyere temp over litt lengre tid vil kunne ha god effekt. Desinfiserer vørter "bedre", og kjelen blir varmere, og derfor blir den også desinfisert. Koke med lokk på, så blir det også dampet.
 
Sist redigert:
Jeg pleier å dele mesking og koking på den måten der. Jeg tapper mesken i gjæringsbøtter som får stå i romstemperatur over natta, og noen ganger lenger. En slik lenger gang skjedde det samme som du opplevde, men bare med den ene dunken (hadde 2 x 20 liter). Tabben var antakelig at jeg ikke hadde skylt gjæringsbøttene ordentelig, etter at jeg først hadde brukt dem til malten.

Det var en lærepenge. Nå skyller jeg bøttene godt, og bruker starsan - og det har gått helt fint siden.

Kan en mulig årsak ha vært at du hadde en liten klump malt i mesken som ikke hadde blitt rørt ut, og som så, i det du tappet ut, åpnet seg og slapp ut en frisk dose tvilsomme mikroorganismer?
 
Da er 23 liter øl blitt ofret på det hvite alteret. Håper bryggegudene ser i nåde og lar mitt neste brygg gå smertefritt.

Tok en gravity-måling i går, og smakte i den forbindelse på vørteren. Jeg har hatt noen brygg hvor jeg kan ha mistenkt en liten infeksjon, men uten å være sikker. Denne gangen var det ikke noen tvil om at noe var gått galt.
 
Du har min dypeste medfølelse; det er sabla frustrende å oppleve det der:(.

Nå har jeg muligens akkurat opplevd noe lignende. Jeg skulle tappe opp en 10-liter med saison som jeg satte for snart 4 uker siden som starter for et litt større brygg. Men så fant jeg at overflaten var nesten dekket av et tynt, hvitt belegg som jeg aldri har sett før. Nå håper jeg i det lengste at det kan gå godt. Jeg ristet litt forsiktig på flaska (den står i en stor 10-liters flaske), og det brøt opp belegget i små partikler. Det ser ut som om det bunnfeller seg, og det er forhåpentlig et godt tegn. Nå har jeg satt det til coldcrashing ute, og så får vi se. Om det er klart og fint i morgen, flasker jeg det. Det lukter i alle fall skikkelig god saison av det; det er vel også et grunnlag for optimisme.
 
@Finn Berger: Hadde du delt opp meske- og kokeprosessen for den batchen? Satser på at det går fint.

Når jeg sa i mitt forrige innlegg at brygget mitt hadde fått en infeksjon, så var dette før det ble tappet over på gjæringskar. Infeksjonen kom av at vørteren stod over natten. Gjæringen i karet gitt helt fint, men det smakte grusomt som følger av den tidligere infeksjonen.
 
Nei, jeg er klar over at det ikke er parallelle tilfeller. Det som eventuelt har gått galt her, må ha skjedd i forbindelse med omstikning. Muligens har ikke den flaska jeg bruker, vært rein nok; det er en eldgammel sak som kan ha riper som kan ha skjult noe. Skjønt jeg rengjorde den forbasket godt:(.

Men jeg har altså også opplevd det du har, bare at jeg ikke kom så langt som til å koke; det var veldig åpenbart at dette ikke kunne bli brukbart øl. (Men jeg var dum nok til å få i meg litt av den infiserte vørteren, og fikk en heller vond natt som følge av det! Neste gang nøyer jeg meg med å lukte på stoffet:eek:.)
 
Gjorde jeg også seinest denne helga. Jeg lærte av den episoden jeg refererte over her. Da tappet jeg vørteren i det karet jeg hadde kverna malten oppi uten å reingjøre det ordentlig, og det ble skikkelig ille. Det sto vel dessuten en del timer lenger enn bare over natta. Nå er jeg nøye med å vaske de karene jeg har vørteren i, og da har det ikke noen problemer siden.
 
Tilbake
Topp