Noen som har erfaringer med å meske/koke på morgenen, la ølet kjøle seg ned naturlig (for eks ute på veranda) og pitche gjær på kvelden?
Tenker det kunne vært en grei løsning i helgene
Tenker det kunne vært en grei løsning i helgene
Det er de som påstår at det blir mye DMS av det
Det er jo en utbredt praksis i Australia å la det kjøle seg over natta, så vidt jeg vet. DMS er vel sånt du merker, så de ville vel ikke holdt på med det hvis det ga signifikante nivåer.
Jeg mener også å ha lest at faren for merkbare nivåer er sterkt overdrevet.
For meg er det ikke så viktig hva de gjør i Australia, og tviler dessuten på at det er så utbredt.
Her er den beste ressursen jeg vet om DMS. http://www.milkthefunk.com/wiki/Dimethyl_Sulfide
Akkurat, naturlovene er de samme her, og siden vi ikke har vannmangel her, hvorfor risikere å havne over smaksterskelen?
Med mindre det er et brygg som er så sterkt eller surt at det overdøves.
Vet ikke om de setter det kjølig engang, Fasthomebrew på Youtube setter det bare i skjulet og kaster oppi gjæret dagen etterpå.Praksisen ved no-chill i Australia er vel å tappe i relativt myke plastdunker, ofte kuber, som de deretter klemmer all luft ut av før de skrur igjen lokket og setter kjølig (i kjøleskap). Tviler på at de har noe dårligere smaksløker i Australia enn her, så det fungerer nok relativt bra. Samtidig så er dette først og fremst en metode som har tvunget seg frem pga vannmangel.