Sitter å regner litt på utbytte av meskingen min, men blir IKKE klok på dette. på den ene siden så sier Gahr
På den annen side så sier Eduard
For mitt siste brygg med 10 kg korn. 7 kg pils, 2 kg Muncner og 1 kg Hvete så hadde jeg SG på 1044 og 56 liter. OG på 1052 og 51 liter
Så i henhold til Gahr så vil jeg ha et utbytte på: (forutsetter et teoretisk utbytte på 296)
Utbytte=(SG x vørtervolum i liter)/(potensielt utbytte fra malt x kg malt)
Utbytte =(44 x 56/ 296 x10) Som skulle gi noe rundt 83%
I henhold til Eduard:
vørter (i liter) * OG (i Plato) Burde bli rundt 51 * 13 / 10= 66%
maltmengde (kg)
Hva er i såfall korrekt?? har jeg tenkt fullstendig feil her?? er dette forskjellige ting?? :confuzed:
Gahr skrev:Det man tar utgangspunkt i er hvor mye sukker som potensielt kan trekkes ut av malten. I USA oppgis dette ofte som OG fra 1 pound/gallon. I Europa er det noe vanlig å måle det i kg/liter, altså hvor høy OG man teoretisk kan oppnå om man mesker en kg malt i en liter vann. Forskjellige typer malt gir forskjellig utbytte. Typisk potensielt utbytte for pilsner- eller pale malt er i området rundt 300, hvilket vil si at man (teoretisk) ville få en OG på 1.300. Jeg pleier å bruke tallet 296 for pale/pils/vienna/münchenermalt, mest fordi det er det tallet som ble brukt i den første hjemmebrygg-boken jeg kjøpte (Graham Wheeler, Home Brewing). Det viktigsete er ikke hvor stort utbytte du faktisk får, men at det er konsistent, slik at du kan beregne utbytte fra brygg til brygg. Andre malttyper, krystall, sjokolade osv., gir noe lavere utbytte (jeg bruker ca. 268). Det viktigste er at men blir kjent med ens eget oppsetts utbyttefaktor, da kan man beregne utbyttet på forhånd og lage egne oppskrifter.
Formelen jeg bruker blir noe slikt som: SG=(Potensielt uttbytte fra malt x kg malt x utbyttefaktor fra bryggesystem)/vørtervolum i liter
Formelen for utbyttefaktoren til bryggesystemet blir altså: Utbytte=(SG x vørtervolum i liter)/(potensielt utbytte fra malt x kg malt)
På den annen side så sier Eduard
Eduard skrev:Det kommer mye an på hvordan man kverner malten, om man overholder riktig temperatur på skyllevannet (78 ºC) og hvor lang tid man tar seg til dette, pluss nok en del andre faktorer. Jeg har selv lest tall på over 82%, som er ganske bra, men jeg ville vært rimelig fornøyd med 75% eller deromtrent. Får man under 70 da kan det være greit å eksperimentere seg frem til en litt høyere meske-effektivitet.
vørter (i liter) * OG (i Plato)
maltmengde (kg)
For å beregne OG til Plato så fratrekker man 1000 og deler på 4. F eks, en OG på 1050 blir:
(1050-1000)/4 = 12,5 °P. Dette er forholdsvis omtrentlig men man kommer langt nok med det.
For mitt siste brygg med 10 kg korn. 7 kg pils, 2 kg Muncner og 1 kg Hvete så hadde jeg SG på 1044 og 56 liter. OG på 1052 og 51 liter
Så i henhold til Gahr så vil jeg ha et utbytte på: (forutsetter et teoretisk utbytte på 296)
Utbytte=(SG x vørtervolum i liter)/(potensielt utbytte fra malt x kg malt)
Utbytte =(44 x 56/ 296 x10) Som skulle gi noe rundt 83%
I henhold til Eduard:
vørter (i liter) * OG (i Plato) Burde bli rundt 51 * 13 / 10= 66%
maltmengde (kg)
Hva er i såfall korrekt?? har jeg tenkt fullstendig feil her?? er dette forskjellige ting?? :confuzed: