Meskeboks kit fra homebrewstuff.com

Goran

Jeg ga opp å finne alle delene som trengs for å lage meskeboks fra bunnen av og i stedet kjøptet jeg dette settet:

http://www.homebrewstuff.com/brewing-equipment-1/cooler-conversion-kits-and-parts/cooler-conversion-kits-and-parts-complete-kits/10-gallon-mash-tun-conversion-parts-kit.html

Det kostet ca 500 kr inn til Norge ink frakt (slapp gjennom tollen). Jeg ser at prisen har gått opp ca $5 siden jeg kjøpte det for ca 3 uker siden. Jeg vet ikke om det hadde blitt noe billigere ved å ha kjøpt alle delene selv i Norge men jeg sparte masse tid. Det tok meg ca 15 min å sette det sammen. Gjennomføringsdelen kunne ha vært litt lenger men ved å presse litt på begge sidene av kjøleboksen så gikk det fint.  Jeg prøvde oppsettet i går og det fungerte kjempebra.

Grønne kjølebokse på bildet ble kjøpt for 150 fra maxbo, den holder temperaturen veldig bra. Den blå boksen som ble kjøpt på Europris er ikke like bra.

Vedlegg

• 20110821_043.jpg
    42,5 KB · Sett: 446
  • 20110821_045.jpg
    56,5 KB · Sett: 425
  • 20110821_044.jpg
    76,6 KB · Sett: 421
  • 20110820_042.jpg
    79,9 KB · Sett: 426
Ser bra ut. Rørdeler koster jo litt, så jeg tviler på at prisforskjellen hadde blitt særlig stor.

Alle koblinger er John Guest hurtigkoblinger. Det er derfor veldig enkelt å ta det fra hverandre for vask og nedpakking.

Sitat fra hjemmesiden du linka til: "this parts kit includes everything you will need to convert two Igloo or rubbermaid 10 gallon ROUND beverage coolers into a mash tun, and a hot liquor tank."

Hvilket utstyr fulgte med for å gjøre en isolasjonsboks om til en varmetank? Umulig å si fra bildene.

FrodeSy skrev:
Hvilket utstyr fulgte med for å gjøre en isolasjonsboks om til en varmetank? Umulig å si fra bildene.

På den blå boksen ser man en gjennomføring, ventil og rør. Det fulgte med i pakken.

Spennende sett.

Har ikke falt ned på om jeg skal gå for meskatank i rustfritt stål og falskbunn for mulighet for stegmesking eller noe ala dette. Dette så jo utvilsomt greit ut da.

golo skrev:
FrodeSy skrev:

På den blå boksen ser man en gjennomføring, ventil og rør. Det fulgte med i pakken.

A-ha. Tenkte kanskje der var noen varmeelementer e.l., men forstår vel fra prisen at det ikke var en realistisk tanke.

Nei, var det jeg også fant ut.
Alternative var å lage egen kobbermanifold, kjøpe inn masse rørdeler som er svindyrt,
kjøpe to frysebokser og slanger + tid som hadde gått med.
Valget var ganske enkelt, og oppsettet fungerer strålende :)

Tilbake
Topp