Meskelengde/meskutnyttelse

Hei

Har nå kjørt to runder med all-grain - men begge gangene har vi slitt med å få mesket lenge nok (klarte bare å holde sildringen i gang i ca 30 minutter - skal sørge for endra tregere sildring neste gang :) ). Har så langt bare smakt resultatet av den første runden og kan konkludere med at det ble øl. Det skal også sies at verdiene (OG, FG, osv) vi skulle oppnå ble nådd (Det gjelder forøvrig begge bryggene).

Etter denne erfaringen lurer jeg derfor litt på hva fordelen med å skulle meske i minimum 45 minutter (som det står i boka)? Har vi bare hatt flaks med å nå OG og FG (vet ikke resultatet av FG på brygg 2 enda)?

Hva tilføres ølet ved at malten utnyttes bedre? Kanskje litt klønete spørsmål, men er jo nybegynner ;)

...og hvordan regner man ut utbyttet? Er det bare gram sukker ekstrahert per 100 gram malt?

Forveksler du begrepene"mesking" og "skylling" her? "Mesking" betyr å la malten og det varme vannet stå en tid (typisk 60-90 minutter) for at stivelsen i malten skal brytes ned av de tilstedeværende enzymene. Prosessen med å tappe ut vørter og skylle vørteren gjøres etter dette. Har du en vanlig kran med kuleventil, vil detikke være noe problem å la skyllingen går sent. Det du oppnår med en rolig skylling, er at maltsengen i mesken holdes relativt godt flytende, dvs. at den ikke presses sammen av vannet som skylles gjennom mesken. dette gir en jevnere flow, og et dannes færre kanaler hvor vannet renner raskere enn andre steder i mesken. Hvis man får for stor dannelse av slike kanaler i mesken, vil man tape utbytte pga den ujevne skyllingen. Hvis utbyttes stiger, blir OG høyere, hvilket vil si at man kan bruke mindre malt (penger spart) enn om man har et lavere utbytte. Men om ikke økonomien betyr det helt store (og om dere har truffet OG-en som er skissert i oppskriftene, har der ikke spesielt lavt utbytte, i alle fall) er det ikke så farlig om dere skyller litt raskt. Bare prøv å resirkulere vørteren lenge nork til at den blir relativt klar. selv bruker jeg ganske nøyaktig 60 miutter på min egen skylleprosess (jeg tapper ut 26 liter vørter av mesken).

Gahr skrev:
Forveksler du begrepene"mesking" og "skylling" her? "Mesking" betyr å la malten og det varme vannet stå en tid (typisk 60-90 minutter) for at stivelsen i malten skal brytes ned av de tilstedeværende enzymene.

Etter å ha lest posten din,så spørs det om jeg ikke har missforstått begrepet litt ja.
Skal maltet stå i ro, uten at vannet sildrer, eller fornyes på noen som helst måte i 60-90 min?

Gahr skrev:
Prosessen med å tappe ut vørter og skylle vørteren gjøres etter dette. Har du en vanlig kran med kuleventil, vil det ikke være noe problem å la skyllingen går sent. Det du oppnår med en rolig skylling, er at maltsengen i mesken holdes relativt godt flytende, dvs. at den ikke presses sammen av vannet som skylles gjennom mesken. dette gir en jevnere flow, og et dannes færre kanaler hvor vannet renner raskere enn andre steder i mesken. Bare prøv å resirkulere vørteren lenge nok til at den blir relativt klar. selv bruker jeg ganske nøyaktig 60 minutter på min egen skylleprosess (jeg tapper ut 26 liter vørter av mesken).

Mistenker at vi kanskje har missforstått ett eller annet på veien, siden du sier at skyllingen skjer etter at malten har ligget i 60-90 min? Betyr det at at malten totalt skal være i vann i ca 2 timer (60-90 min liggende i vann + ca 60 min skylling)?

Måten vi har gått frem på er som følger:
Har to iglo frysebokser hvor den øverste inneholder skyllevann og den andre innehar maltet.
Starter med å fylle ca 50 % vann (av total mengde ønsket vørter) i tanken med maltet og lar dette stå litt (det er her vi kanskje skulle latt det stå i 60-90 min?) før vi tapper ut (vha en manifold/rist i bunnen) 2-3 dl som vi tømmer tilbake. Videre fortsetter vi med å la skyllevannet sildre over maltet samtidig som vi tapper ut vørter. Vi prøver da å sørge for at vi tapper samme mengde vørter som vi tilfører vann, slik at maltet alltid er dekket av vann - det er denne prosessen jeg oppfattet som "mesking" og skulle ta minimum 45 minutter og som vi ikke har klart å justere godt nok, og kun brukt kun 30 minutter på.

Tilbake
Topp