Mesket på 64 grader i stedet for 66, hva er konsekvensen?

Hadde min andre BIAB i går hvor jeg mesktet 2 kg pale malt på 64 grader. Bomma litt men tenkte det går nok fint.

Har jeg forstått det riktig hvis det betyr at ølet blir litt tørrere? At det vil gjære litt bedre ut? Uansett så supplerte jeg med 1,5 kg flytende ekstrakt så ikke sikkert jeg vil merke dette uansett?

Stilen er en dark ale- brown porter aktig sak så det kan kanskje passe med litt tørrere profil?

Fikk forresten 71% effektivitet, og det er ikke så halvgalt som ny biaber?

Alt annet like vil det gjære litt bedre ut. Det går nok helt fint.
For en gitt mesketemp vil utgjæringen også variere fra brygger til brygger, det avhenger av flere faktorer som hvor mye gjær som pitches, temperatur under gjæring, hvor godt oksygert vørteren ble og sikkert et lass med andre ting.

Effektiviteten er så sin sak, traff du omtrentlig OG du siktet på er strengt tatt alt vel.

Og de to gradene betye nok fint lite når det gjelder biab, dette litt avhengig av termometer plassering, men mest avhenger temperatur avlesningene sin reele "korrekthet" på om du hadde kontinuerlig resirkulering av vørteren under hele meskinga, foruten er det sannsynligvis forskjellige temperaturer gjennom hele mesken uansett.

71% er flott for biab, helt greit for en som ikke bruker unødig tid på skyllingen. Er dette målt etter hva du fikk utav 2kg malt eller er det med malt og ekstrakt? :)

Effektiviteten er så sin sak, traff du omtrentlig OG du siktet på er strengt tatt alt vel.

Og de to gradene betye nok fint lite når det gjelder biab, dette litt avhengig av termometer plassering, men mest avhenger temperatur avlesningene sin reele "korrekthet" på om du hadde kontinuerlig resirkulering av vørteren under hele meskinga, foruten er det sannsynligvis forskjellige temperaturer gjennom hele mesken uansett.

71% er flott for biab, helt greit for en som ikke bruker unødig tid på skyllingen. Er dette målt etter hva du fikk utav 2kg malt eller er det med malt og ekstrakt? :)
noe av dette er gresk for meg men 71 prosent var iht oppskriften og med kun malten. Jeg mesket i ovn,rørte tre ganger i løpet av timen, klemte forsiktig på posen etterpå og skylte med 3 liter vann på 78 grader :)

Inni en stekeovn? :eek: Eller mente du "på" en steke/kokeplate? :rolleyes:

Tviler som sagt på at de to gradene har noe benevnelsesverdig å si når dette er biab.

Om du ikke kan oppgi fullstendig oppskrift med maltmengder, vannmengder og målene du skøt etter klarer ingen her å svare på effektiviteten din. Men har du regnestykket klart og traff 71% er det jo flott med BIAB.

Bra jobba bob!

Høres jo ut som at ting blir gjort riktig her, selv om du eksperimenterer mye, høres nesten ut som det er på måfå når du ikke vet om det er en brown ale du lager eller porter altså. :rolleyes: aldri hørt om EBC eller SRM? Greit regnestykke å lære seg, og det med å regne IBU, humle definerer sammen med farge omtrentlig om du lager typeriktige øl, evt hva som er vanlige øltyper i fargen/humle tilsetningen du bruker.

Ikke at eksperimentering med ølbrygging er galt, men alt med måte. :)

Usikker på hva som ble gresk her nå, men om en del fortsatt er gresk for deg, anbefaler jeg til stadighet å gå til anskaffelse av litt lektyre. En bryggebok på norsk gir ett bedre innsyn i hva som er viktig rundt dette med brygging.

Ah. Nei ikke måfå. Jeg tok resten av centennial, 2 kg pale malt og kjøpte brieess ekstrakt som heter dark spesial tror jeg. Malt profilen lignet på porter derfor jeg skrev det slik men fargen er noe lysere ;)

Pluss ale gjær selvsagt, jeg er ikke helt noldus ;). Fikk samme OG som et bryggeprogram gav meg når jeg satt inn 2kg pale malt:)

Er det ikke lettere å holde jevn temperatur i en kjele?

Å putte en kjele i stekeovn er i praksis det samme som å ha en svært godt isolert kjele. Når tempen i meskekjelen og stekeovnen den står i er tilnærmet lik vil temperaturen holdes svært stabil. Jeg bruker selv denne metoden når jeg mesker mindre batcher eller kjører partial mash. Jeg har en gryte som rommer 19 liter jeg akkurat får inn i stekeovnen, så det begrenser seg litt hvor mye jeg kan meske på denne måten.

Snedig oppsett :) du får oppdatere meg/oss på hvordan det blir!

Må holde mitt ord og oppdatere:

Nå er brygget bare 3 uker gammelt men jeg må si det er veldig vellykket. ingen usmaker, men "utrolig" nok så ville ikke dette gjære spesielt langt ned 1,019. så det ble ikke tørt, men heller sødmefylt.

Veldig fornøyd med smakene:D

Dette er min klone av lervig lucky jack, lagd på biab, brukt ph 5,2 justering uten å sjekke ph verdien, 1/2 protafloc tablett, og isinglass i fatet :) ikke noe uvanlig, den er tørrhumlet uten sokk og. Ca 1 og 1/2 dags cold crash 2 grader, rett fra gjærdunk til fat!

Vedlegg

• received_10152805031565783.jpeg
    received_10152805031565783.jpeg
    153,3 KB · Sett: 43
Tilbake
Topp