Mesketank av plastboks fra Clas Ohlson

Jess, har allerede alle boksene jeg trenger, det jeg lurte på var den optimale størrelsen på hullene, avstand mellom hullene osv.
Ser at John Palmer sier at for stor gjennomstrømning (=for mange/store hull?), gjerne fører til stuck sparge.

neslekkim skrev:
Nå tror jeg vi snakker om hverandre om kjøleboksen til CO og disse smart-store boksene de selger, De sistnevnte har PP og er således kurrante, men kjøleboksen mener jeg ikke har noe markering.

Kjøleboksene fra CO som jeg har er merket PP, Europris sine som jeg kikket på en gang var også merket PP.

Da har jeg kjørt 2 tester på 1 time hver, med 20 liter vann på 69 °C og 67 °C.
Varmetapet lå begge gangene på 2 °C.
Vil tapet bli mindre når jeg har både malt og vann? Tenker da at malten kanskje holder varme bedre enn rent vann.

Boksen virket til å isolere godt, bortsett fra på sidene der den holdt kroppstemp+. Der har jeg nå isolert med enda et lag liggeunderlag, for å se om det hjelper. Det vil si at hele boksen er isolert med nesten 3cm liggeunderlag, bortsett fra topp og bunn, som er enda tjukkere lyddempingsmatter fra Biltema.

En annen utfordring er at lokket bøyer seg noe når det er varmt, så dette kan kanskje forklare noe av varmetapet. Jeg tenker å løse dette med noen enkle stropper.

Vedlegg

• IMG_0210.JPG
    IMG_0210.JPG
    321,7 KB · Sett: 284
  • IMG_0211.JPG
    IMG_0211.JPG
    395,7 KB · Sett: 272
  • IMG_0212.JPG
    IMG_0212.JPG
    469,1 KB · Sett: 272
  • IMG_0213.JPG
    IMG_0213.JPG
    977,7 KB · Sett: 273
Med 20 liter vann skal du kanskje meske 8 kilo malt (1:2,5) da kan du jo teste med 28 kilo (liter) vann for å få det mere reelt.

Jeg tenkte en typisk grain bill for 25 liter øl lå på ca 5-6kg malt, så da blir vel 20 liter vann riktig?

Ja var det jeg mente å ha lest.
Jeg sitter å stusser litt på typen gjennomføring jeg skal satse på her, om jeg bare skal bruke en enkel plastgjennomføring fra jula, evt. droppe gjennomføring og satse på hevert istedetfor.
Jo mindre borring i plasten, jo mindre søl tenker jeg :)

Det er fort åødelegge ved hulltaking så vær omstendig og forsiktig hvis du går for gjennomføring, kjedelig å starte på nytt.

Da har jeg testa igjen, med mer isolasjon. Nå avgir boksen bare bittelitt varme på enkelte deler av kortsidene, der isolasjonen er kun 1 lag tykt.
Fortsatt mister jeg 2 °C.

Etter litt research mistenker jeg at vørt og korn holder bedre på varme enn rent vann, som i mine eksperimenter. Folk surrer jakker rundt plastbøtter, noe som definitivt isolerer dårligere enn min boks som nå nesten ikke avgir noe varme, og mister bare 1 °C på timen.

Så til uka tenker jeg at jeg bare hopper i det :)

Vil kanskje tro at rent vann er så tyntflytende at du får mer bevegelse i det, og følgelig større varmetap. Mesken blir en suppe/grøt og har antagelig noe mindre molekylspasering rundt omkring.

VegardB skrev:
Uffda, nei feil sukker vil jeg prøve å unngå :)

Men som sagt var testen gjort med rent vann, og disse folka her http://www.suave-homebrew.co.uk/2010/02/brew-equipment-mash-tun.html testa det samme med en Coleman, og med rent vann mista de 5-10 °C over 90 min, så jeg tror jeg er godt innafor marginene!

Med en normal coleman så mister man nok litt ja, bortsett fra mine regnefeil på strike temp, så gikk ikke temperaturen noe mer ned iløpet av mesketiden, jeg kjøpte en coleman extreme fra disse:
http://www.rei.com/product/687914

Så lokket er ikke isolert i det hele?

Forresten noen som vet hvor jeg kan få tak i loddevinkler og t-rør av kobber i Oslo?

Er bittelitt utvalg på Clas Ohlson, er vel utgående produkter, men det henger litt i de forskjellige buttikkene (ikke den i torggata tror jeg), men sjekk hos rørleggerne.
På Comfort i storo-krysset f.eks har de litt forskjellig, der får du også kjøpt avkapp av kobberrør, om du trenger til litt speiselle ting.
Jeg måtte ha en overgang og et 15mm rør for å lage denne:
http://picasaweb.google.com/107561384765867748075/Brygging#5547272626556244914
Og da fikk jeg en bit 15mm rør for en billig penge der, de har litt avkapp i en kasse i butikken, men de har en kontainer på baksiden med mer.

Har du mulighet til å låne en bandsag for å sage hakk i kopperrørene så er det det beste, jeg sagde med håndsag, 24tps blad, holdt på å bli gal, så jeg gikk over til å bruke Dremel, ble litt smågal da også (Og det bråker bra å gjøre slikt i en blokkleilighet, samt alt kopperstøvet overalt.. ugh)

Supert, takk for tipset!

Hehe, jeg må sage med baufil, så får noen heidundrande underarmer tenker jeg!

Tilbake
Topp