Mesketid

Jeg holder på å brygge porter i dag. Da jeg skulle starte utskyllingen etter 80-90 minutter, oppdaget jeg at jeg hadde glemt å ta oppi en pose Bjørn lettkokte havregryn! I full fart hev jeg den oppi og blandet det inn, men nå sitter jeg og lurer på hvor lenge ekstra jeg bør og kan la mesken stå før jeg avslutter og vasker ut. Hvor lang tid tar det før stivelsen fra havregrynene er omdannet til gjærbart sukker? Noen som kan gi meg et raskt tips? Holder det med 45 minutter ekstra? Og risikerer jeg ikke at det utskilles for mye tanniner hvis det står for lenge?

Det er vel bare å ta en Iodine prøve kanskje? Men 45 min burde nok holde, spør du meg. Jeg tror ikke det skader noe nevneverdig å meske såpass mye lengre enn ellers.

Jeg har ikke iodine, dessverre. Spurte mitt lokale apotek, men de var helt ukjente med det. Vet du hvor det er å få tak i til en overkommelig penge? Spurte også apoteket om lakmus-test, men det kostet rundt 400 kroner!

Jeg kjøpte min gjennom Brouwland en gang lenge tilbake. Har egentlig ikke brukt det så mye i det siste da RIMS-en gjør en grundig jobb. Men i dette tilfelle idag ville jeg bare gjort som du foreslo: ta ekstra mesketid og se det an.

Iodine=jod på norsk, spør etter jod-tinktur på apoteket, så bør de skjønne hva det er. Jeg mener vi kjøpte jod-tinktur på apoteket til dette formål for endel år siden.

Det kan jo hende du var uheldig med ekspeditøren, sånn som den gangen jeg spurte om de hadde krystallsoda i dagligvarebutikken: "Nei, det har jeg aldri hørt om, men vi har Club Soda, kan du bruke det...?"....:D

Iodine eller Jod kjøper du enklest i fra Humlegården eller Maltbazaren.

Da har du også muligheten til å spe på med litt ekstra snacks  ;D

Apoteket har, eller kan bestille: Jod NAF 2%, 10 mL, varenummer: 33 24 45

Men hvordan skal fargen være for negativ jod-test?

Testet på potet, det ble svart. Hvilken farge er negativ jod-prøve?

Jod holder samme fargen den har fra før (rød/brun-aktig) dersom det ikke er stivelse igjen i prøven. Blir det altså mørk lila til svart så er det godt med stivelse igjen og bør man meske videre. :)

Tilbake
Topp