Meskevann og skyllevann mengde på speidel

Ken89

 
Hei,

Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kunne hjelpe meg med. Jeg har en 50 liter Speidel med kort maltrør for å kunne brygge mindre 25 liters batcher med øl.

Jeg har sett på noen av de ferdig allgrain settene som bryggselv selger. Hvis man f.eks ser på oppskriften på Lucky Jack så står det følgende:

Beregning av meskevann
Antall liter meskevann varierer ut i fra utstyret du bruker. Er du usikker kan du ta utgangspunkt i 15 liter meskevann.

Videre står det:

Beregning av skyllevann
Målet er et kokevolum på ca. 30 liter.
Anslagsvis kan du skylle med ca. 20 liter vann på 79°C. Noter det ned og gjør eventuelle justeringer neste gang.

Når man har en 50 liter Speidel med kort maltrør, så kan det resultere i at det ikke blir nok meskevann med 15 liter med tanke på at vannet skal sirkulere over kanten på maltrøret. Har det noen betydning om man f.eks begynner med 25 liter meskevann og skylder med 10 liter? For da ender man fortsatt opp med 35 liter, samme som om man starter med 15 liter meskevann og skylder med 20 liter?

Har det noe å si om hvor mye meskevann man starter med, så lenge mengden vann ikke overstiger 35 liter etter at skyllevannet er tilsatt?
 
Hei,

Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kunne hjelpe meg med. Jeg har en 50 liter Speidel med kort maltrør for å kunne brygge mindre 25 liters batcher med øl.

Jeg har sett på noen av de ferdig allgrain settene som bryggselv selger. Hvis man f.eks ser på oppskriften på Lucky Jack så står det følgende:

Beregning av meskevann
Antall liter meskevann varierer ut i fra utstyret du bruker. Er du usikker kan du ta utgangspunkt i 15 liter meskevann.

Videre står det:

Beregning av skyllevann
Målet er et kokevolum på ca. 30 liter.
Anslagsvis kan du skylle med ca. 20 liter vann på 79°C. Noter det ned og gjør eventuelle justeringer neste gang.

Når man har en 50 liter Speidel med kort maltrør, så kan det resultere i at det ikke blir nok meskevann med 15 liter med tanke på at vannet skal sirkulere over kanten på maltrøret. Har det noen betydning om man f.eks begynner med 25 liter meskevann og skylder med 10 liter? For da ender man fortsatt opp med 35 liter, samme som om man starter med 15 liter meskevann og skylder med 20 liter?

Har det noe å si om hvor mye meskevann man starter med, så lenge mengden vann ikke overstiger 35l etter at skyllevannet er tilsatt?

Nei, dette spiller ingen rolle. Her må du bruke Speidel sine egne instruksjoner om vannmengder.
 
Takk for svar :)

Det er heller ikke noe teknisk problem å hive i alt vannet med en gang å brygge «no-sparge». Gjør det stort sett hver gang nå. Det kan hende du må tappe ut litt når du mesker inn, men det er bare å helle vannet tilbake igjen etterpå.

Peram


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp