Mesking av speial malt

Hei legger ut ett lite spørsmål igjen , må carapils meskes eller holder det med steeping , tenkte og bruke det i en jule ale ? for lit fylde og skumfasthet ,

(aldri brukt selv)
ifølge John Palmer (howtobrew.com)

"Dextrin Malt 3 L Also known as American Carapils, this malt is used sparingly and contributes little color but enhances the mouthfeel and perceived body of the beer. A common amount for a five gallon batch is 1/2 lb. Dextrin malt has no diastatic power. It must be mashed; if steeped it will contribute a lot of unconverted starch and cause starch haze."

OK TAKK, kan keg bruke humleposene fra petit ? noen sier at de er for grove i maskingen  og andre sier det burde gå ??? hmm rådvill nå ja , hva er evt. fallgruvene??

Thom79 skrev:
OK TAKK, kan keg bruke humleposene fra petit ? noen sier at de er for grove i maskingen  og andre sier det burde gå ??? hmm rådvill nå ja , hva er evt. fallgruvene??

En humlepose eller to bør du vel ha før eller siden uansett, men ellers bruk et dørslag?
se f.eks her: http://vimeo.com/11354805

har 10 stk , kjekke de men tenkte og evt bruke de som pose til meskingen , men ser jo at det bare er og bruke dørslag så takk for tipset

Ikke at jeg har prøvd dette med dørslaget, men tenker at en ikke får tatt skikkelig ut OG-potensialet i malten på den måten som ble vist. Hadde tenkt at det ville blitt mer OG med å ha dørslaget og malten i ei gryte med vann på samme temperatur. Kjør gjerne to skyllinger. (Nå funka nok ikke dette med skylling i gryte med vann når en brygger med minibrygga til Brooklyn Brew Shop, men for oss som kjører litt større volum vil det nok funke.

Hvorfor skulle man ikke få ut sukkeret med et dørslag?, for å få ut sukkeret så er det å holde temperaturen som er essensielt, ikke om du bruker meskepose eller dørslag.
Siden spørsmålet er om maltet må meskes eller holder med steeping, så antar jeg at det er for extractbrygging spørmålet gjelder, og derved så små mengder at dørslag burde holde.

Du mesker selvsagt ikke flere kilo slik. :)

er extrakt ja, skal steepe7meske 300 gr  palemalt ,300 carapils 350 carafa3 og 300g sjokomalt og litt crystal

neslekkim skrev:
Hvorfor skulle man ikke få ut sukkeret med et dørslag?, for å få ut sukkeret så er det å holde temperaturen som er essensielt, ikke om du bruker meskepose eller dørslag.
Slik det går fram av videoen ser det ut til at skyllinga skjer på en slik måte at det dannes kanaler i maltet - i så fall vil en ikke få skylt ut alt sukkeret av all malten. (Moderne hjemmebrygging advarer jo mot slike kanaler.) Det var derfor jeg tenkte at skylling med dørslag i gryte funker bedre. Men nå har jo jeg ikke prøvd dette da.

Hva gjelder palemalt, så må vel den meskes mens det holder med steeping for de andre (spesialmalten).

FrodeSy skrev:
neslekkim skrev:
Slik det går fram av videoen ser det ut til at skyllinga skjer på en slik måte at det dannes kanaler i maltet - i så fall vil en ikke få skylt ut alt sukkeret av all malten. (Moderne hjemmebrygging advarer jo mot slike kanaler.) Det var derfor jeg tenkte at skylling med dørslag i gryte funker bedre. Men nå har jo jeg ikke prøvd dette da.

Hva gjelder palemalt, så må vel den meskes mens det holder med steeping for de andre (spesialmalten).

Hehe, når det gjelder maltmengder på knappe kiloen, så tror jeg kanaler er noe du må slite med uansett. De anbefaler jo å kjøre igjennom vørtern et par ganger i dørslaget for å få ut mest mulig, men selvsagt, man kan jo optimalisere dette, dette er jo en løsning for folk flest, som har lyst til å forsøke, og får her en ferdigpakke.
Siden man allikevel ekstraktbrygger så vet jeg ikke helt hvor hyperviktig dette er.

Du kunne jo kjøpe deg en kjøleboks på 3-4 liter, lage manifold, overrisling/rims løsning, da blir det nok bra, men kanskje litt overkill, mengden tatt i betrakning? :)

En vakker dag blir det nok all-grain  :yes: men inntil videre har jeg mer enn nok med å prøve ut forskjellige oppskrifter for ekstraktbrygg med spesialmalt. Men virker å være kult med Speidel da, spesielt muligheten å kontrollere meskinga.

Lykke til med brygginga, Thom79.

takk skal dere ha , blir nok noen ekstraktbrygg mens jeg sparer til all grain , kommer nok ikke unna det . men blir nok ettvilla bryggeri fra stana mens jeg venter på tillatelse av  sjefen (Les min tillkommende kone ) til og kjøpe speidel. sitter forøvrig og smaker på mine første brygg som nesten er ferdige , en uke til med modning så er de bra . men takker for masse konstruktive tips og hjelp

Tilbake
Topp