Thom79 skrev:OK TAKK, kan keg bruke humleposene fra petit ? noen sier at de er for grove i maskingen og andre sier det burde gå ??? hmm rådvill nå ja , hva er evt. fallgruvene??
Slik det går fram av videoen ser det ut til at skyllinga skjer på en slik måte at det dannes kanaler i maltet - i så fall vil en ikke få skylt ut alt sukkeret av all malten. (Moderne hjemmebrygging advarer jo mot slike kanaler.) Det var derfor jeg tenkte at skylling med dørslag i gryte funker bedre. Men nå har jo jeg ikke prøvd dette da.neslekkim skrev:Hvorfor skulle man ikke få ut sukkeret med et dørslag?, for å få ut sukkeret så er det å holde temperaturen som er essensielt, ikke om du bruker meskepose eller dørslag.
FrodeSy skrev:Slik det går fram av videoen ser det ut til at skyllinga skjer på en slik måte at det dannes kanaler i maltet - i så fall vil en ikke få skylt ut alt sukkeret av all malten. (Moderne hjemmebrygging advarer jo mot slike kanaler.) Det var derfor jeg tenkte at skylling med dørslag i gryte funker bedre. Men nå har jo jeg ikke prøvd dette da.neslekkim skrev:Hvorfor skulle man ikke få ut sukkeret med et dørslag?, for å få ut sukkeret så er det å holde temperaturen som er essensielt, ikke om du bruker meskepose eller dørslag.
Hva gjelder palemalt, så må vel den meskes mens det holder med steeping for de andre (spesialmalten).