Mesking; manuell sirkulering og bitterstoffer

Er på bætsj 25 eller noe slikt nå, og brygger i en BB60, manuelt og ellers uten så mye fiksfakserier. Har et spørsmål vedrørende meskingen. Jeg sirkulerer manuelt, dvs. tapper ut og heller over. Kan det bli for mye? Kan man ende opp med å skape så mye friksjon og uro i mesken at bitterstoffene i skallet på malten skilles ut selv om man ikke rører noe særlig eller presser malten?
 
Er på bætsj 25 eller noe slikt nå, og brygger i en BB60, manuelt og ellers uten så mye fiksfakserier. Har et spørsmål vedrørende meskingen. Jeg sirkulerer manuelt, dvs. tapper ut og heller over. Kan det bli for mye? Kan man ende opp med å skape så mye friksjon og uro i mesken at bitterstoffene i skallet på malten skilles ut selv om man ikke rører noe særlig eller presser malten?
Har ikke lest eller sett noe som støtter den teorien. Selv har jeg sirkulert som en gal med pumpe og rørt rundt på et brygg. Ble hverken værre eller bedre av det. Min oppfatning er at sirkulering trenger du egentlig ikke så mye av, bare litt så du får filtrert litt grums. Jeg sirkulerer mere fordi apparetet lekker temperatur til omgivelsene og må kompensere litt for det.
 
Det er etterhvert endel som har oppsett som baserer seg på kontinuerlig resirkulering for mesking, undertegnede inkludert. Har ikke hatt slike problemer.
 
Ok, takk for svar. Jeg sirkulerer i og for seg kontinuerlig, men det er kanskje litt mer brutalt å øse vørteren over malten enn forsiktig drisling, som det vel er med HERMS. Men da føler jeg meg trygg på at det ikke skaper unødig bitterhet.
 
Du kan vel risikere kanalisering med for brutal øsing, men det er vel det eneste. Når et storbryggeri snurrer denne under meskingen, tror jeg ikke vi småbryggere skal være bekymret for friksjon og uro i mesken.

Mashtun-empty.jpg
 
Resirkuleringen betyr ingenting for tannininnholdet i vørteren. Det er skyllingen, med en påfølgende økning i pH, som kan gi eventuelle problemer.
 
Resirkuleringen betyr ingenting for tannininnholdet i vørteren. Det er skyllingen, med en påfølgende økning i pH, som kan gi eventuelle problemer.
Bruker du tilsettinger i skyllevannet for å hindre forhøyet pH uansett hva du brygger? Kalsiumsulfat og kalsiumklorid er jeg kjent med at tilsettes i skyllevann, varierte mengder alt etter øltype og malt.
5.2 Stabilizer er vell kun for mesk? Har ikke kommet så langt i bryggingen at jeg har begynt med vannjustering.
Har forøvrig lest artikkelen din i medlemsseksjonen ang. Vannjustering for en stund siden, men følte det varfor tidlig og begynne med det.
Edit: Rettet litt tekst :)
 
Sist redigert:
På 7 Fjell bruker vi for tiden kun kalsiumklorid som tilsetning. Har ikke fått handlet inn kalsiumsulfat på en stund, men har brukt dette også. Kalsiumklorid går i mesken og vi bruker det i alle ølene våre. Gjør ingenting med skyllevannet. Mest av praktiske årsaker, men pH-en holder seg innenfor, så det er ikke problematisk for oss.

I hjemmebryggeriet brukte jeg tilsetninger i skyllevannet også (jfr. tabellen min). Men5.2 brukte jeg kun i mesken når jeg brukte det.

Vannjusteringer er noe av det siste du trenger å sette deg inn i som fersk brygger. Det er langt viktigere å konsentrere seg om å fåkontroll på gjæringen.
 
Tilbake
Topp