Mesking og Utstyr

Hei!

Jeg lurer litt på hva som er den enkleste/beste måten å meske på. Vi skal sette vårt første brygg i morgen, og bruker da malteekstrakt. Vi har lagd en kjele av en varmtvannstank som ser ut til å fungere veldig bra. Vi har beholdt isolasjonen utpå og bruker det innebygde varmeelementet.

Hva vi skal gjøre med vørteren og kokingen av den har vi ganske god kontroll på, men neste gang tenkte vi å prøve å meske selv, og vi lurer på hva slags utstyr som er best å bruke, og hvordan vi skal meske. Vi har en utømmelig mengde med beredere og kobberrør, så planen var å lage et eget meskekar og holde temperaturen ved hjelp av en pidkontroller.

Slik jeg har forstått mesking, så skal man først varme vann til rundt 75 grader, slik at vanntemperaturen blir 65-70 grader etter malten er tilsatt. Etter dette har stått ca 80? min så skal man tappe vannet ut av denne kjelen for å bruke til å koke vørter? Og for å få ønsket mengde med vørter man skal koke, så skal man helle vann på rundt 85 grader over malten etterpå?

Vi forstår ikke helt alle trinnene i meskeprosessen, og lurte derfor på om dere kunne hjelpe litt med noen enkle steg, og om hva slags utstyr som er smartest å lage, eller link til andre tråder med samme problem. Begrepet "effektivitet" om mesking skulle vi også likt å visst hva er. Jeg regner med en varmtvannstank isolerer på linje med en kjøleboks, og vi har som sagt alt av utstyr ellers som skulle trengs.

Takk på fohånd, Kristofer

Ser du har et utgangspunkt, men blir vanskelig å svare på alt dette her. Kanskje det er bedre å lese litt mer om emnet.

På howtobrew.com/ står svar på mye av det du spør om. Ellers er det mye informasjon på dette forumet. Bare å søke det opp.

Poenget med meskingen er å aktivere enzymene i malten for å gjøre stivelse om til sukker. Dette skjer i temperaturområdet 60 til litt over 70 grader. Høy mesketemp gir mye sukker som gjæren ikke kan spise og et søtt fyldig øl. Lav temp gir mest sukker som gjæren kan spise og et tørrere tynnere øl. Her gjelder det å ha god kontroll for å få ønsket resultat.

Skyllingen gjøres for å vaske ut mest mulig sukker, men temperatur i mesk bør aldri gå over 78 grader. Det kan trekke ut uheldige smaker fra skallet til kornet.

Effektivitet er et mål på hvor mange prosent av det potensielle sukkeret i malten du har klart å trekke ut til vørteren din.

Eksempel på vvs-bryggeri: forum.norbrygg.no/threads/endelig-kristianiastudentenes-haandbryggerlaugs-nye-bryggeri.16442/

Takk for svar, det hjalp :)

Tenkte da at vi kunne lage et meskekar med falsk bunn i en varmtvannstank. Viss vi for eksempel skulle lagd denne oppskriften: http://www.7fjellbryggeri.com/brewourunablond
Hadde det da bare vært å varmet opp vannet i denne kjelen til først, si 74 grader og så hevet oppi malten, og etterpå kontrollert temperaturen opp til 69 grader med pidkontrolleren. Er det farlig å bruke varme-element som er i direkte kontakt med kornet?
Så latt dette stå på 69 grader i 20 min, varmet opp til 72 og latt stå i 20 min før vi lar den stå i 77 grader i 6 minutt. (jeg regner med oppvarmingstiden kommer utenom?)

Etter dette er fullført, så skal vi vel tappe vannet over i koke-kjelen for laging av vørter?
I tilegg til dette vannet så skulle vi helt vann jevnt (eller sparget på fagspråket?) over malten (som fremdeles ligger i meskekjelen, oppå den falske bunnen), og også hatt dette oppi kokekjelen?

Skal skyldevannet til sparging være varmt? Hvordan kan vi finne ut hvor mye vi skal ha av meskevann og skyllevann, og går det greit å varme vannet med maltet oppi med et varme-element?

Håper ikke det ble for mye spørsmål igjen :)

Hilsen Kristofer

Jeg bruker Brewzor Calculator app på mobilen for å treffe mesketemp. Funksjonen Strike Temperature regner ut hva du må forvarme vannet til for å treffe mesketemp. Bare å legge inn mengde vann og korn samt ønsket temp.

Jeg ville ikke brukt et varmeelement i direkte kontakt med kornet. Under falskbunnen går bedre, men da bør en helst sirkulere vannet med pumpe under meskingen.

Du bør helst få temp opp på 77-78 grader i mesken først. Det enkleste da er å tilsette litt kokende vann. Så skyller du med 78 grader vann etterpå.

Du bør ha ca 2,5 l meskevann per kg malt. Så skyller du gjennom med vann til du har ønsket mengde vørter i kokekaret. Noe vann vil fordampe under kok så det må du ta høyde for. Hvor mye fordamping du har varierer fra kokekar til kokekar, så det må du bare få erfaring med eller teste ut med vann på forhånd.

Fins flere måter å skylle på. Jeg etterfyller vann på toppen mens jeg tapper av i bånn. Passer da på at det er et par cm vann over malten til alt vannet er tilsatt. Så tapper jeg malten tørr. Det kalles kontinuerlig skylling. De andre metodene har jeg ikke prøvd.

Tror forresten første mesketemp i oppskriften du linker til er feil. 69 grader vil gi et veldig søtt øl, ikke tørt som i beskrivelsen. Gahr som har laget oppskriften er mye på forumet. Jeg ville sjekket dette med han.

Hei igjen!

Er det mulig å lage et meskekar med varmeelement, adskilt fra malten med falsk bunn eller kan dette sette avsmak?
Vi har en pumpe på vei og planen vår å lage meskekaret slik som bildet viser, for å kunne regulere temperaturen underveis. Tankene er som sagt lagd av varmtvannsberedere.
Her kunne vi da regulert temperaturen underveis i meskingen, og ved etterskylling bare holdt vannnivået over malten?

Spørsmålet er vel om et slikt oppsett vil fungere eller om man vil få usmaker fra pga varmeelementet. Den falske bunnen lager vi av en blikkplate, og tenkte å ha en avstand på ca 3 cm ned til elementet.2014-11-09 18.54.20.jpg

Tilbake
Topp