Mesking uten pumpe og tilsatt varme?

Mc.

Norbrygg-medlem
Noen flere som har prøvd å varme opp vannet for mesking for så å sette kjelen godt isolert en times tid. Jeg setter kjelen i en isoporform, legger flere handduker over og surrer de fast på siden. Vanntemperatur er 73 grader ved start og 64 ved slutten. Har prøvd det en gang før. Fikk OG 1055 med 1.8 kg malt til 8 liter ferdig brygg. Detter er ikke noe jeg gjør til vanlig. Mest for å prøve ut. Holder på med 2'ndre batchen nå. Tenkte å legge til et bilde, men får ikke til å laste opp fra mobilen.

Vet flere setter så små brygg på lav varme i ovnen. Usikker på om 66 ⁰C i ovn gir 66 ⁰C i mesk, men det kan sikkert andre svare på

• Like
Reaksjoner: Mc.
Noen flere som har prøvd å varme opp vannet for mesking for så å sette kjelen godt isolert en times tid. Jeg setter kjelen i en isoporform, legger flere handduker over og surrer de fast på siden. Vanntemperatur er 73 grader ved start og 64 ved slutten. Har prøvd det en gang før. Fikk OG 1055 med 1.8 kg malt til 8 liter ferdig brygg. Detter er ikke noe jeg gjør til vanlig. Mest for å prøve ut. Holder på med 2'ndre batchen nå. Tenkte å legge til et bilde, men får ikke til å laste opp fra mobilen.
Da er 2'ndre batchen satt til gjæring. OG 1042 på 9.2 liter. Litt lav kanskje. Får se om jeg setter til litt maltekstrakt senere.

Vedlegg

• 20160223_100724.jpg
    20160223_100724.jpg
    104,8 KB · Sett: 37
Det er sånn jeg alltid gjør det. Mesker med ca 26 liter. Får rett temperatur i gryta og så setter jeg den vekk. Godt isolert gryte. Faller litt siste kvarter, men det er ikke så nøye, da jeg skyller med vann på 78-80 grader etterpå.

Det er sånn jeg alltid gjør det. Mesker med ca 26 liter. Får rett temperatur i gryta og så setter jeg den vekk. Godt isolert gryte. Faller litt siste kvarter, men det er ikke så nøye, da jeg skyller med vann på 78-80 grader etterpå.
Morsomt å høre. Setter du meskeposen oppe i skyllevannet eller heller du over?

Omtrent som meg. Drar litt i posen fram og tilbake, før jeg henger den opp til avrenning i 10 min.
Fikk litt lav OG siste gang. 1042 mot 1055 forrige gang, Kikket på notatene mine og ser at malten lå i 80 minutter mot 60 og at maltposen lå i skyllevannet 15 minutter mot 5-10 minutter. Ellers er bryggingen lik. Tilsatte 250 gr. Lønnesirup (til 9,2 liter vørter) og fikk den opp på 1050.
Lønnesirup er jo godt, så hvorfor ikke prøve det :)

Sist redigert:
Tilbake
Topp