mesking

hei alle bryggere  :)


Jeg lurer på hvor lenge man mesker,og hvor lenge en skyller etter på. Er det noen gjennomsnitt tid på dette.
Ellers har det vært 3 mnd uten brygging da været har ikke tilatt brygging ute. Blir bygging av garasje med brygger bod
i enden til sommer,dette været går en ute brygger på nervene :'( :'(
 
Ettersom du er medlem i Norbrygg, finner du det meste du trenger å vite her.

Edit: Ser nå at du nok spør om hvor lenge folk mesker og skyller sånn til vanlig, ikke hvordan "regelen" er. Sorry! :bank2:
Jeg er nok relativt standard med 60 min mesking, i alle fall når temperaturen er fra 66 °C og oppover. Skylling gjør jeg enkelt og greit med å tilsette alt skyllevannet med en gang, rører rundt, lar stå femten minutter, resirkulerer og tapper ut.
 
Hei

Takker for svar. Jeg klarer ikke å vente lenger så det blir brygging i stallen i helga.Har noen en bra oppskrift til
et hvete øl. Jeg har hvete malt,pale malt,pilsner malt,munchner malt,og diverse tørrgjær.Flytende har jeg også
men venter på magnet røreren som jeg regner med å få i neste uke.Tørr gjær så har jeg fermentis WB-06/Fermentis s-33,safale S-04.
Brygger 50 liter om gangen tips mottas med takk  :yes:. Til alle som vil være med på et kurs så kommer dette det er bare det at
jeg har det litt travelt men vi skal få det til,en gang på våren hvis den kommer.
 
50/50 med hvete og pilsner malt.
Tilsett tysk humle til 8-15IBU
Tilsett ca.1g/l med humle de siste 5min av kok for litt smak og aroma.
Gjær med en hveteølgjær
 
Hei

Ja nå står vannet til oppvarming,brygger 50 liter med hvete øl. Kan noen svare meg hvilken humle
jeg kan bruke,jeg har HALLERTAU PERLE,CASCADE,SAAZ HUMLE.Håper på et raskt svar.
 
Tilbake
Topp