Mesking

Hei

Jeg har et spørsmål til ekspertene. Dersom jeg har et stort nok kar/tank eller hva det måtte være som jeg mesker i, er det noe i veien for å fylle alt vannet til det totale brygget inkludert skyllevannet i meskekaret med en gang og på den måten "hoppe over" skyllingen?

Det du snakker om kalles no-sparge metoden, og er ikkje så veldig vanleg, men er fult mulig.
Det du kan gjøre er å fylle så mange liter du treng plus dei literene som malten absorberer (malten absorberer ca.1liter/kg malt). Resirkulere  og tappe ut, men for å sikre god enzymaktivitet og kovertering av stivelse. Kan du heller lage ein omtrendt vanleg mesketykkelse. Og etter mesking helle nok varmt vatn over meska slik at du hever temperaturen til 77-78 grader og kan resirkulere og tappe ut fullt kokevolum.

Tror ikkje du kan forvente det heilt store utbytte, men ein nyleg artikkel om ulike skylle og meskemetoder i BYO viser at utbytte med no-sparge metoden kan bli bra. Resultatene av den undersøkelsen var blitt gjordt av heimebryggere, og tre stykk hadde prøvd denne metoden. utbytte dei fikk var 82%, 58% og 63%.  Vil tippe det 82% utbytte blei gjort med sistnemte variasjon av denne metoden.

Håper dette hjelper litt :)

Det er flere utfordringer med en slik mesk, altså tynn mesk.
For det første kan du få problemer med å komme innenfor ett fornuftig pH nivå, for det andre blir ensymkonsentrasjonen lav,
noe som gir en "treg" mesking med stor sansynlighet for dårlig utbytte.
Vil anbefale å lage en mesk med 2,5-4 liter vann per kg malt, fullføre meske tiden, eventuelt da tilsette de resterende literne du ønsker tilsatt før du tapper ut.
Personlig ville jeg heller satset på partiskylling, minst like enkelt.

Det er vel nesten det en Speidel gjør? Og terrassebryggeriet til stana. Det går, men gir muligens dårligere utbytte. Jeg tror lang mesketid er nøkkelen til suksess.

Hei
Jeg brygger med partiskylling og vil anbefale det i stedet. Mesker med ca 2,5 l/kg malt, tapper ut, og tilsetter skyllevann med høyere temperatur i enten en eller to omganger, resirkulerer og tappe ut. Normalt en time ved 67 grader, og deretter tilsetter skyllevann ved 77-79 grader, rører rundt og lar stå i 10 min før uttapping.
Viss målet eventuellt er å spare tid, kan en meske kortere.
Gjorde et forsøk på dette ved siste brygg (etter å ha lest en artikkel det ble referert til her på siden). 25 min ved 67, og 5 min ved 75 grader, før uttapping. Ligger normalt på 75-80 % utbytte ved "standard" brygging, og endte også denne gang opp med utbytte i dette intervallet. Mulig jeg har "mistet" noe annet med å korte ned mesketiden, har ikke smakt på brygget ennå, men tydeligt at utbyttet av forgjærbart sukker ikke er taperen i dette forsøket.

OyvindEG skrev:
Jeg tror lang mesketid er nøkkelen til suksess.

Eg tror OyvindEG har eit veldig bra poeng her. Skal man prøve seg på å fylle nok vatn i meska til å ta ut fult kokevolum uten å tilsette meir vatn, så er det nok lurt med lang mesketid. 90 min ihvertfall, og kanskje opp mot 120 min. Da blir jo det å holde temperaturen litt verre, men med skikkelig isolering vil det nokk gå.

Det er nok å anbefale kontinuerlig eller partiskylling, men om du har lyst til å prøve dette, er det jo bare å gjør det. Som mange seier er det fleire veger til Rom.

Hvis du prøver dette, så hadde det vert kjekt om du posta resultatet her :)

Jeg har prøvd meg på den andre varianten Torvald beskriver lenger opp, med stort hell.

Mesket vanlig, tappet av noen liter, tilsatte tilnærmet kokende vann til karet var fullt, resirkulerte, og tappet av. Slo tilbake det første avtappet og spedde ut med mer kokende vann til fullt kokevolum.

Mister kanskje litt sukker, men innbiller meg at man holder ph mer stabilt og unngår tanniner. Det var iallefall grunnen til at jeg prøvde.
Har ikke regnet fint på effektivitet, men den lå høyere enn 75%. Som var basien i beercalc.

Tilbake
Topp