Messing og kobber

Kan svare kort om disse to metallene, da de er mye omdiskutert i en annen "hobby" jeg har vært aktiv i.

Kobber = bare gode greier, bare husk å rengjør godt, om en ikke ønsker missfarging (smak?) på ølet.

Messing = Njaa. Nei når det kommer til dampbanene til alkohol(ikke aktuelt i denne sammenheng). Metoden med å gjøre messing "blyfri" som er nevnt her tar bare overflatehinna. Med litt temp så vil blyet "komme frem" igjen med litt tid. Siste påstand her er litt tynn, ikke noe jeg kan bevise. Men det sier seg litt selv på en måte.. Klart at denne løsningen bare fjerner overflateblyet, det er det ingen tvil om, men om blyet kommer ut av seg selv etter litt tid..? Tjaa, ikke umulig mtp. temp.svingninger.

Shons skrev:
Kan svare kort om disse to metallene, da de er mye omdiskutert i en annen "hobby" jeg har vært aktiv i.

Kobber = bare gode greier, bare husk å rengjør godt, om en ikke ønsker missfarging (smak?) på ølet.

Messing = Njaa. Nei når det kommer til dampbanene til alkohol(ikke aktuelt i denne sammenheng). Metoden med å gjøre messing "blyfri" som er nevnt her tar bare overflatehinna. Med litt temp så vil blyet "komme frem" igjen med litt tid. Siste påstand her er litt tynn, ikke noe jeg kan bevise. Men det sier seg litt selv på en måte.. Klart at denne løsningen bare fjerner overflateblyet, det er det ingen tvil om, men om blyet kommer ut av seg selv etter litt tid..? Tjaa, ikke umulig mtp. temp.svingninger.
Enig. Men vvs-deler laget i messing må man nesten forutsette har lavt blyinnhold. Mye armaturer og rørdeler utført i forniklet messing.
Men som andre her har vært inne på, så er en del messing tilsatt bly med vilje for å gjøre det lette maskinerbart.
Jeg ser at en del bruker bruker båtgjennomføringer i messing fra biltema. Jeg er usikker på metallkvaliteten her, men er man kan jo alltids maile biltema og spørre om blyinnholdet.

Godt poeng, gjennomføringen fra biltema er jo ikke ment for drikkevann. Jeg byttet ut min når jeg skiftet kran og det var sikker like greit. Sikkert lurt å finne en forniklet eller rustfri gjennomføringen.

Her er svaret fra Clas Ohlson på messing koblingene de selger som er forkrommet

Koblingen inneholder ingen spor av bly.

Det er ikke spesifisert holdbarhet ved bruk med vann ved 70 grader, men man har jo denne temperaturen ut ifra varmtvannsbereder og den bør takle det helt fint.

Kobber er det vel ingen vits i å spørre om da alle bruker dette i en eller annen sammenheng i brygget sitt. Regner også derfor dette som safe.

Jula selger 1/2" forniklet gjennomføring som sikkert kan være ett godt alternativ til bordgjennomføringene til biltema:
http://www.jula.no/kobling-2-pakning-430007

Tilbake
Topp