Mest brukte basemalt

Hei,
Dette er sikkert et dumt spørsmål men prøver meg alikevel, da jeg kun har brukt ølsett frem til nå, men tenkte å kjøpe meg en mølle og kjøpe inn litt råvarer selv.

Noen som har forslag til 1 eller 2 basemalt man stortsett bruker? er stortsett div pale ales det går i.

Er Maris Otter en grei basemalt å bunkre opp med, eller er det eventuelt andre man burde gå for som er relativt allround? Tar jo litt plass å oppbevare så har ikke plass til å lagre 70 liter av alt for mange basemalt, så er det er bakgrunnen for spørsmålet.

Maris Otter er god til engelsk ale, for den har en viss nøtteaktig karakter. Det gjør at den ikke passer så fantastisk godt til alt som ikke skal ha så mye engelsk og nøtteaktig karakter. Jeg synes Golden Promise er mer anvendelig. Den kan brukes til hva som helst.

Dersom jeg hadde startet med et lager nå, hadde jeg kjøpt en PaleAle malt og en PilsnerMalt. 25 kilo av hver. Det høres mye ut, men dersom du brygger litt - forsvinner det raskt. Som en 'sekk nr 3', hadde også jeg gått for en MO, men jeg mener de to første er mer anvendelige i et 'nystarter-sett'.

Som mye annen mat, er kjølig og tørt bra. Holdbarheten på malt oppgis av leverandøren ofte til ca 2 år. Jeg kjøper inn i 25 kg det jeg regner med at forbrukes i løpet av ett år. Alt annet blir kjøpt i mindre kvanta. Gammel malt kastes...

Med tanke på at det fort går 5 kg til ett brygg så ser jeg ikke for meg at en sekk går grei unna ja.

Tørt og mørkt og tett tror jeg er det vesentligste, og helst noe kjølig. Oppbevaringstid har jeg ingen erfaring med, jeg har ikke holdt på mer enn et snaut år. Men ut fra hva folk sier, tror jeg du i alle fall kan regne to år, om du oppbevarer det formuftig, sannsynligvis mer, også (-??).

Jeg sitter med sekker av pale ale/Maris Otter, hvetemalt og pilsnermalt, og overveier en sekk lys münchnermalt i tillegg. Den går det mye av etter hvert.

Jeg har brukt mye MO, men sist hadde de den ikke på Bryggselv. Jeg fikk det rådet å bruke vanlig pale ale malt, og blande inn 2% lys münchner; det ville gi omtrent den samme effekten. Om det stemmer, er jo PA mer fleksibelt, og kan være en grei løsning. Jeg kommer nok likevel til å ha begge deler, for det er såpass mange villige hender som luker i ølkjelleren min at det blir mye brygging, og mye av det er sånt som MO passer godt til.

Tilbake
Topp