metal festival øl

Jeg skal mest sannsynlig ta båten til Tons of rock i Halden til sommeren. I den anledning så har jeg planer om å lage metal øl. Det vil si at den skal være svart/veldig mørk. Problemet mitt er at jeg ikke er glad i mørkt øl som guiness, Kilkenny og de der, så da tenker jeg at jeg kanskje sliter. Går det an å brygge svart øl for en som ikke er glad i mørk øl. Er det eventuelt noen tilsetninger eller malttyper som kan brukes?

Startet opp med brygging rett før sommeren, så jeg har ikke brygget så mye enda- Har brygget Lucky Jack, en belgisk blonde og 7 fjell Una blonde til nå. Una blonde har jeg ikke smakt på enda da den står til gjæring, men de to andre har vært veldig gode.

Noen som har en oppskrift som kunne passe som metal øl?
 
Skal du på festival om sommeren så er det vel greiest med noe som kan drikkes i en del mengde... og det tilsier fort lysere varianter. Evt kan du kanskje se på en mørk saison? De er tørre og ganske lettdrikkelige. Eller lag schwarzbier, det er en mørk lagerøl som er leskende og frisk. Du finner et par gode oppskrifter i boken "brewing classic styles" som ligger gratis ett eller annet sted på internett.

Ellers er "mørkt øl" så mangt... guiness er en dry stout, det finnes mye annet.
 
Du kan lage en APA eller IPA hvor humle maskerer mye av de mørke smakene og tilsette litt sjokolade og carafa special 3 som er kjørt i en kaffekvern, ved skylling. Da får du mindre smak men du får farge. du kan også evt kaldtrekke de mørke typene i vann over natta.
 
Sorte Lucky Jack kan høres ålreit ut for min del. Har du en oppskrift på denne? En black IPA kan også virke interessant å prøve ut. Noen som har en oppskrift og anbefale? Har sett at 7 fjell har en Black IPA, som kanskje er grei å prøve seg på.
 
Har ikke sett Lucky Jack Black, men 7F sin Svartediket ligger på deres sider og er glimrende. Kjøp dem i butikk først og se om det er noe for deg :)
 
Hva med å lage ditt favorittøl og ha i sukkerkulør mot slutten av kok? Gir lite til ingen smak og setter mye farge. Jo mørkere utgangspunkt på ølet jo bedre selvfølgelig.
 
Lucky Jacken jeg har laget er relativt mørk, så det går kanskje an å tilsette sukkerkulør i den. Hvor mye trur du det går med? halv flaske eller noe?
 
Lucky Jacken jeg har laget er relativt mørk, så det går kanskje an å tilsette sukkerkulør i den. Hvor mye trur du det går med? halv flaske eller noe?
Personlig ville jeg heller spedd på med ørlite black eller carafa i stedet for sukkerkulør. Skal ikke ha spesielt mye før det gir deg et mørk øl [emoji849]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Personlig ville jeg heller spedd på med ørlite black eller carafa i stedet for sukkerkulør. Skal ikke ha spesielt mye før det gir deg et mørk øl [emoji849]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan finkvernes i kaffekvern/mandelkvern og tilsettes helt til slutt i meskinga for å unngå evt. tanniner/astringens. Blir kølsvart det :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva med:

2F. SCHWARZBIER
OG FG vol% IBU EBC
1044-1052 1008-1012 4,6-5,5 22-30 50-90
Schwarzbier er en ristet undergjæret øl, som kan betegnes som en svart pilsner.
Aroma: Svak til middels ristet maltaroma. Svak til middels humlearoma, som stammer fra mellomeuropeiske humletyper. Humlen kan godt være dominerende i forhold til malten. DMS fra fraværende til middels. Diacetyl fra fraværende til svak.
Farge: Rødbrun til rødsvart. Klar til lett tåkete.
Smak: Svak til kraftig ristet maltsmak, med lav til middels sødme. Svak til middels humlesmak og bitterhet.
Kropp: Lett til medium kropp.
Eksempler: Köstritzer Schwarzbier, Ørbæk Dark Horse, Krusovice Cerne (dark).


Har smakt flere utgaver. Flere er veldig lettdrikkelige og minner mer om lys lager i smaken.
 
Takk for svar. Skal innom bryggebutikk til fredag og se om de har 7 fjell svartediket så jeg får smakt på den. Skal også prøve med carafa i neste Lucky Jack jeg skal brygge. Har god tid til å finne ut hva jeg skal gjøre, er jo 7,5 mnd til festival, så da har jeg tid til å perfeksjonere metal ølet.
 
Tilbake
Topp