Bbrygg

Norbrygg-medlem
Hei, jeg har akkurat satt et hveteøl på omtrent 12 liter (60% palemalt, 40% hvetemalt, WB-06, OG 1.052, mesketemp 69 grader i en time (for å få en god del restsødme da jeg regner med det kommer med en god del gjærbart sukker og syrlighet fra bær)) hvor jeg hadde tenkt å tilsette 1600 gram bringebær etter ett raskt oppkok og nedkjøling, noen dager etter stormgjæring er ferdig. Tenkte å tilsette bærene i en meskepose slik at dette bli mulig å løfte ut av gjæringskaret noen dager før flasking slik at jeg unngår fruktrester i flaskene og tett tappetut. Jeg har også tidligere hatt problemer med gushere når jeg har laget bringebærhveteøl – noe jeg kanskje tror kommer av bringebærrester i flaskene. Jeg har gitt bærene et raskt oppkok tidligere også, så jeg tenker derfor at bret eller lacto/pedio kan utelukkes.


Men så til spørsmålet; hva med å erstatte bringebæren med bringebærsyltetøy? Er det noen som har prøvd det? Evt fordeler og ulemper med dette? Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg tenkte dette kunne spare inn kostnadene på brygget da bær er relativt kostbart à utgjør omtrent 50% av råvarekostnadene i brygget enda jeg ligger lavt i doseringsgrad av bær.


Alle tanker og innspill blir satt pris på
 
Jeg har aldri prøvd syltetøy, pleier å bruke frosne bær fra Rema 1000. De selges i 400 grams pakker og er relativt billige. Grunnen har vært at jeg syns syltetøy og andre kokte bær mister noe av den friske aromaen. Det smaker "kokt" og mangler "noe", syns jeg. Dette kan være ren innbilning, selvsagt.
Jeg syns ikke 1600 gram er å ligge "lavt" akkurat, men det er vel smak og behag. Jeg har selv brukt 1600 gram på 25 liter og syns det var i overkant. 1600 gram kommer i hvert fall til å gi en svært tydelig bringebærsmak!

Det kan være lurt å bruke litt pectinase for å unngå tåke og andre negative effekter bærene medfører, men så vidt jeg vet er ikke bringebær utsatt for dette i noen stor grad (lavt innhold av pectin). Pasteurisering på over 72 grader skal også være tilstrekkelig. Jeg ville muligens ventet til litt lengre etter stormgjæring med å tilsette bærene, rett og slett fordi det fortsatt vil være mye restgass og muligens svovel (har ikke brukt WB-06, men hveteøl-gjær lager ofte svovel) i ølet som slipper fri og tar med seg den friske aromaen ut vannlåsen. Det vil også hjelpe mye å sette ølet kaldt noen dager helt på slutten for å felle ut mest mulig partikler og bærrester.
 
Det er pakkene på 400 gram jeg tenker å bruke også (jeg handlet de på kiwi for 20 kr/stk – synes det var litt kostbart ((mulig jeg er en gnien jævel ))


Ok, jeg har bare lest på flere tråder her og oppfattet det som «vanlig» å ligge på mellom 150-250gram/liter. Tydeligvis mange veier til Rom og at smaken er som baken.


Tanken med å fosskoke var at da slapp jeg å holde bæra på høy temp over lang tid, bare rett opp og rett ned i kaldt vannbad med kjelen for nedkjøling.


Ok, takk for tipset, da skal jeg se om jeg klarer å være tålmodig og vente litt lenger før jeg tilsetter bæra
 
Tilbake
Topp