Min første flaskebombe

Før en oval weekend satt jeg et par kasser med øl på badet for stabil temp. Under flaskingen gikk jeg tom for cooper sine sukkerdrops og tok måtte derfor tilsette fahrin på de fire siste flaskene. Dette ble tilsatt på gefühlen (ikke bra).

Idag kom vi hjem og satt på kjøkkenet da det eksploderte på badet. En vannvittig høy lyd, og jeg skjønte fort hva som hadde skjedd. Jeg hadde merket de fire flaskene som var tilsatt farin, og ikke overraskende var det en av disse som hadde gått i tusen biter (det var bittesmå glassbrådd over ALT!. Tilogmed 2 meter oppetter veggene hadde var små glassbrådd fastklistret. Jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis noen befant seg på badet.).

Spørsmålet mitt er: Hva skal jeg gjøre med de tre resterende som er "tikkende momber"? Jeg har foreløpig lagt dem i fryseren for å stoppe alt av karbonering.

Vedlegg

• overkarbonert.jpg
    overkarbonert.jpg
    550 KB · Sett: 728
Naboen laget juleøl før og ut i jula var egentlig alle flaskene flaskebomber. Han la flaskene i en striesekk og slo på de med en planke. Det burde jo fungere, ikke noe vits å ofre liv for de 3 resterende flaskene med øl.

Satan, er det virkelig så mye trøkk i flaskene!? Jeg trodde korken ville hoppe av før flaske eksploderte. Skumle greier! Fortsetter med kunstig karbonering på fat jeg tror jeg :)

Legg de inni et teppe, så blir ingen og ingenting skadd. Kjøl de godt ned når du skal åpne de om du planlegger det.

sett to av de inne på badet, kast den siste og prøv å treffe de to andre. gjem deg raskt bak døra.
fint om du legger ut video

Jeg hadde et julebrygg som ble flaskebomber, 3 flasker eksploderte i øleskapet mitt, 1 hos en venn :eek: og 1 i fryseren. Jeg ga opp brygget, satte en og en flaske i vasken og vippet korken forsiktig. Sto deretter å så på ølfontenen som sto 1,5 meter opp i fra flaskene. Synd med brygget, men unngikk i hvertfall flere granater. :angel:

tomv skrev:
sett to av de inne på badet, kast den siste og prøv å treffe de to andre. gjem deg raskt bak døra.

Søtter dette :ilike:!
men husk vernebriller og videokamera

Edit: ville kanskje satt alle 3 inne på badet, og kasta noko anna. Litt dumt om den skulle sprenge i handa di...

tomv skrev:
Der lo jeg høyt ! :)

Jeg hadde et tomtebrygg en gang - hvor ting kom litt ut av kontroll....
Jeg tullet et pledd rundt kassen, bar den ut - hadde vernebriller på.
Tok deretter ut en og en flaske med grytevotter på hendene, og åpnet de.
Er nok viktig med beskyttelse, da den garantert vil gjøre stor skade om den eksploderer i nærheten av deg.

Torvald skrev:
tomv skrev:

Søtter dette :ilike:!
men husk vernebriller og videokamera

Edit: ville kanskje satt alle 3 inne på badet, og kasta noko anna. Litt dumt om den skulle sprenge i handa di...

Luftgevær!!  >:D ;D
Hehe

Leffe skrev:
Satan, er det virkelig så mye trøkk i flaskene!? Jeg trodde korken ville hoppe av før flaske eksploderte. Skumle greier! Fortsetter med kunstig karbonering på fat jeg tror jeg :)

Jeg ble veldig overrasket over hvor stor kraft dette dreier seg om. Men jeg gjorde altså en blunder når jeg tilsatte farin uten å måle. Jeg tar det som en erfaring og er sjeleglad over at ingen ble skadet.

Jeg har nå frøset dem ned, innpakket i håndklær, og satser på å åpne dem forsiktig ikveld.

Etter et døgn i fryseren tenkte jeg at de var frosset og at det derfor ikke ville bli stort søl å åpne dem. Her tok jeg feil. Når trykket er stort, er også molekylfarten stor. Den indre energien øker altså, og dette øker temperaturen (ved 0 Kelvin opphører all molekylbevegelse - en temeperatur som ennå ikke er oppnådd. Den laveste oppnådde temperaturen i laboratorium er 0.00000ettellerannet Kelvin).

Det ble et evig søl ettersom jeg åpnet dem i fryseren (ville ikke transportere dem for langt med frykt for at de skulle sprenge).

Her er en liten videosnutt av åpninga.

Vedlegg

• overkarbonert.wmv
    4,7 MB · Sett: 450
Godt med slike sikkerhetsfilmer  ;D
Jeg er rykende fersk i faget å har satt en del flasker til karbonering nå. Har brukt sukker... Satt de i dag inn i egen kasse, så i tilfelle.

Hei, velkommen til en herlig hobby!

Så lenge du har brukt riktig sukkermengde er det ingenting å bekymre seg over. De overkarbonerte flaskene mine hadde jeg tilsatt sukker på gefühlen. Ikke bra.

Men nå har jeg i hvert fall lært: På et brygg på 20 liter, koker jeg opp 125 g sukker med litt mer enn 3 dl vann, som kokes ned til eksakt 3 dl. Dette blir 15 ml på hver liter, og 5 ml på en bjørneunge (0,33 l).

Det blir mye enklere om du har en ekstra plastdunk. Da har du foerst i sukkerlaken og saa tapper du over oelet ditt. Bare pass paa aa vaske og desinfisere godt. Enda enklere blir det om plastdunken har en tappekran.

Flott video, forresten.

Ja, det er et godt alternativ dersom man ikke tilfører oksygen til øllet ved overførsel fra gjæringskar til karet med sukkerlake.

Tilbake
Topp