Min første lager, gjæring ser ikke ut til å starte

Brygget min første lager nå på lørdag, og det ser ennå ikke ut til å være noe gjæringsaktivitet.

OG var 1.050, 40 liter og tilsatt fire pakker rehydrert w-34/70. Batchen ble splittet på to gjæringskar, og det er derfor lite sannsynlig at ikke en av dem skulle være tette. Gjær ble pitchet på 10c, og har holdt den tempen konstant i snart to dager.

Vanligvis har jeg god aktivitet i mine ales etter 1 dag. Er det annerledes med lagere? Bør jeg tilsette mer gjær? Takknemlig for innspill!
 
Du kan vurdere å øke temperaturen en grad i første omgang, denne gjærtypen gir gode lagerøl på inntil 12 grader. Med to pakker på 25 liter (1.050) og 11 gr. har jeg gjæringsaktivitet ila. 24 - 36 timer.
 
Hvordan gikk det med dette brygget til slutt? Jeg satte en pils på søndag og det har ikke startet med gjæring ennå etter 48 timer... :-(
Det var aktivitet i gjærlåsen etter to og en halv dag. Det gjæret bra ut og ble godt øl! Tror gjæren fikk et lite temperatursjokk etter litt for varm rehydrering vs kald vørter, og at det var dette som var årsaken til at det tok tid å komme i gang igjen...
 
Tilbake
Topp