Feilslått gjæring

Hei

Jeg er nybegynner i faget.

I fjor fikk jeg et startsett fra Bryggselv med 2 ekstraktsett, Helles og Belgian Saison.

Jeg gjorde som beskrevet. Ølet "Helles" ble over all forventning bra.

Så leste jeg meg opp på prosessen - Belgian Saison skulle ble helt perfekt!

Siden maltet allerede var ferdig, skulle jeg konsentrere meg om gjæringsprosessen.

Et konisk gjæringskar med 2 ventiler og sensorbrønn ble til mitt eget. Jeg gjorde meg også tanker om hvordan jeg kunne regulere temperaturen. Løsningen ble en 300W varmeovn, satt i ett to kvadratmeter stort kott, som temperaturregulatoren styrte. Slike klarte jeg og holde temperaturen innenfor +/- 0,15 grader. (testet først med vann)

Jeg hadde lest meg til at gjærmengden i disse ølsettene egentlig var for liten. 100 milliarder celler skulle derfor bli til 280 milliarder. Så ble det først rehydrering av medfølgende tørrgjær (30 min i en kopp med luken vann, som var kokt på forhånd.) Så lagde jeg 2L vørter av tørrmalt pluss en prise gjærnæringssalt (0,5 g) til 40 SG.

Prosessen kom godt i gang og etter 48 timer var gjæren fra starteren klar til å møte "paradiset". Det meste av det flytende fra starteren ble kastet, kun de "sovende" cellen som var på bunn ble tilført vørteren.

Gjæringsprosessen kom nesten umiddelbart i gang, temperaturen var satt til 27 C. Etter 3 dager sjekket jeg SG, da var den allerede nede på 1020 (fra 1062). I følge oppskriften i ølsettet skulle det ta en hel uke. Det skyldes nok at det var mer gjærceller i brygget en det som fulgte med settet.

Nå var det tid til å tilføre humle. Jeg strødde humlen over brygget og luket tanken igjen. Det ble en voldsomt reaksjon, kullsyren skulle ut av tanken. Etter det sluttet gjæringen helt. Nå har det gått en uke til uten at SG har endret seg. For å sier det enkelt, det har ikke blitt øl i tanken.

Hva har gått galt?

Mvh
Wolfgang
 
Hei

Jeg er nybegynner i faget.