Feilslått gjæring

Hei

Jeg er nybegynner i faget.

I fjor fikk jeg et startsett fra Bryggselv med 2 ekstraktsett, Helles og Belgian Saison.

Jeg gjorde som beskrevet. Ølet "Helles" ble over all forventning bra.

Så leste jeg meg opp på prosessen - Belgian Saison skulle ble helt perfekt!

Siden maltet allerede var ferdig, skulle jeg konsentrere meg om gjæringsprosessen.

Et konisk gjæringskar med 2 ventiler og sensorbrønn ble til mitt eget. Jeg gjorde meg også tanker om hvordan jeg kunne regulere temperaturen. Løsningen ble en 300W varmeovn, satt i ett to kvadratmeter stort kott, som temperaturregulatoren styrte. Slike klarte jeg og holde temperaturen innenfor +/- 0,15 grader. (testet først med vann)

Jeg hadde lest meg til at gjærmengden i disse ølsettene egentlig var for liten. 100 milliarder celler skulle derfor bli til 280 milliarder. Så ble det først rehydrering av medfølgende tørrgjær (30 min i en kopp med luken vann, som var kokt på forhånd.) Så lagde jeg 2L vørter av tørrmalt pluss en prise gjærnæringssalt (0,5 g) til 40 SG.

Prosessen kom godt i gang og etter 48 timer var gjæren fra starteren klar til å møte "paradiset". Det meste av det flytende fra starteren ble kastet, kun de "sovende" cellen som var på bunn ble tilført vørteren.

Gjæringsprosessen kom nesten umiddelbart i gang, temperaturen var satt til 27 C. Etter 3 dager sjekket jeg SG, da var den allerede nede på 1020 (fra 1062). I følge oppskriften i ølsettet skulle det ta en hel uke. Det skyldes nok at det var mer gjærceller i brygget en det som fulgte med settet.

Nå var det tid til å tilføre humle. Jeg strødde humlen over brygget og luket tanken igjen. Det ble en voldsomt reaksjon, kullsyren skulle ut av tanken. Etter det sluttet gjæringen helt. Nå har det gått en uke til uten at SG har endret seg. For å sier det enkelt, det har ikke blitt øl i tanken.

Hva har gått galt?

Mvh
Wolfgang
 
Hei

Jeg er nybegynner i faget.

I fjor fikk jeg et startsett fra Bryggselv med 2 ekstraktsett, Helles og Belgian Saison.

Jeg gjorde som beskrevet. Ølet "Helles" ble over all forventning bra.

Så leste jeg meg opp på prosessen - Belgian Saison skulle ble helt perfekt!

Siden maltet allerede var ferdig, skulle jeg konsentrere meg om gjæringsprosessen.

Et konisk gjæringskar med 2 ventiler og sensorbrønn ble til mitt eget. Jeg gjorde meg også tanker om hvordan jeg kunne regulere temperaturen. Løsningen ble en 300W varmeovn, satt i ett to kvadratmeter stort kott, som temperaturregulatoren styrte. Slike klarte jeg og holde temperaturen innenfor +/- 0,15 grader. (testet først med vann)

Jeg hadde lest meg til at gjærmengden i disse ølsettene egentlig var for liten. 100 milliarder celler skulle derfor bli til 280 milliarder. Så ble det først rehydrering av medfølgende tørrgjær (30 min i en kopp med luken vann, som var kokt på forhånd.) Så lagde jeg 2L vørter av tørrmalt pluss en prise gjærnæringssalt (0,5 g) til 40 SG.

Prosessen kom godt i gang og etter 48 timer var gjæren fra starteren klar til å møte "paradiset". Det meste av det flytende fra starteren ble kastet, kun de "sovende" cellen som var på bunn ble tilført vørteren.

Gjæringsprosessen kom nesten umiddelbart i gang, temperaturen var satt til 27 C. Etter 3 dager sjekket jeg SG, da var den allerede nede på 1020 (fra 1062). I følge oppskriften i ølsettet skulle det ta en hel uke. Det skyldes nok at det var mer gjærceller i brygget en det som fulgte med settet.

Nå var det tid til å tilføre humle. Jeg strødde humlen over brygget og luket tanken igjen. Det ble en voldsomt reaksjon, kullsyren skulle ut av tanken. Etter det sluttet gjæringen helt. Nå har det gått en uke til uten at SG har endret seg. For å sier det enkelt, det har ikke blitt øl i tanken.

Hva har gått galt?

Mvh
Wolfgang
Virker ikke som du har gjort så mye galt. Hva slags saison gjær brukte du?
 
Antar det er M29 French Saison Yeast, siden det er opplyst på ekstrakt settet hos Bryggselv. Et raskt google-søk klarer ikke å avsløre noe dårlige erfaringer med den. Øl er det jo på tanken din, bare muligens litt svakere enn hva en god utgjæring hadde fått til. Siden vi er tidlig på året, så er det en viss forskjell på om du fikk ølsettet i desember 2021 eller januar 2021.. Om tørrgjæra da har blitt stående i romtemperatur i lang tid, så er ikke det gunstig, og problemet kan ligge der. Er SG fremdeles 1.020? Jeg ville ha handla en pakke Lalvin EC-1118 og tilsatt. Den gjæren kverker andre gjærsorter og er egnet for refermentering eller restarting av stoppet fermentering. Ingen grunn til panikk enda vertfall. EC-1118 har jeg brukt i andre øl som stoppa opp, to mjød der Mangrove Jack M05 gav opp tidlig, og en rødvin. De blei bra samtlige.
 
Hei,

Kjempe takk for svarene. Hyggelig og ikke være alene med problemene.
Ja, det er M29!
Ølsettet er kjøpt antageligvis i august 2020 (fikk det i gave, min sønn vill gjerne ha billig øl). Det var innenfor holdbarhetsdatum.
Er det settet blitt for gammelt?

Det var jo nok så livlig i tanken. Men i det øyeblikk humlepelletsene ble tilsatt bruset brygget opp. Akkurat som å ha salt i Farris. Ble gjærsellen sjokka så at de gikk til bunns med beina i været?
I min "prosessbeskrivelsen" glemte jeg å tilføye at jeg har luftet vørteren i 10 min med en brusestein, akvariumspumpe samt luftfilter.

Tror du det går an å redde ølet?

Hilsen Wolfgang
 
Ølsettet er kjøpt antageligvis i august 2020 (fikk det i gave, min sønn vill gjerne ha billig øl). Det var innenfor holdbarhetsdatum.
Er det settet blitt for gammelt?
Ekstraktet er sikkert helt ok. Men gjær er kjølevare. Helsen reduseres 25% raskere pr mnd i romtemperatur mener jeg å ha lest en gang..
Tror du det går an å redde ølet?
Prøv Lalvin EC-1118.
 
Tilbake
Topp