Tenkte på det selv underveis. men fant ut at varmeplaten ikke blir særlig mer varm end den temperatur som ønskes vedlikeholdt.
den er ikke kraftige nok til å koke på uansett. den holder bare satt temperatur og maks temp lagt inn i pid er 100 grader som sikkerhet mot
utilsiktet overoppheting. blir der brudd på thermocouplen kutter pid'en for varmen og.
Thermocouplen er dessuten festet på varmeelementet.
men ja jo jeg ser poenget ditt. og vill tilføye at jeg har fiberstrømper til å trekke på ledningerne
og tapen er av midlertidig løsning i mangel av godt alternativ. det ordner seg når posten kommer med litt godsaker igjen over helgen(håper jeg)
Måtte bare få vise litt av det jeg holder på med...
men resten hører hjemme i andre tråder tror jeg...
Festemiddel for varme element er resten av en termisk sillicon jeg kjøpte i Nederland på et prosjekt jeg var nede å jobbe på for ca 3 år siden
og ja jeg var overasket den gang og. har aldri sett det hvit før selv. forøvrig samme type sillicon der brukes til å lage bakeformer og sånt med
næringsmiddelgodkjent.
En real DIY sak dette her. Og morsomt at du har gått hardt inn for gjenbruk.
Skulle dog ønske du kunne oppdatert tråden litt med ennå mer info for oss tettinger som må ha inn alt med teskje.
Hvordan fungerer det med varmeelementet? Er det enkelt å få korrekt temperatur på innholdet i Lab flaska? Ser ikke noen probe der....
Noen helt annet enn den pinglete saken jeg lagde som knelte på første forsøk. Vet ikke om jeg ikke var i water da jeg limte magnetene på vifta eller hva som var feil.
Til å styre tempen med har jeg brukt Pid regulator kjøpt på ebay. bare søk etter pidregulator, for dem som kan litt elektronik kjøp en med SSR utgang og en SSR 400v minimum 25 A.
ellers er det jo enkelt å bruke en Pid med relæ utgang. bruk gjerne en Pidregulator med K-Type Thermosensor da de som oftest er rimeligst og enklest å kalibrere.
og innenfor 1 til 1.5 grader er det ikke noe problem mener jeg.
K-Type sensoren er limet inn sammen med varmeelementet. det funker fint da jeg dermed ikke risikerer å få for høy temperatur, samtidig har kontroll målinger vist meg at det blir meget tett på rett temperatur i kolben. forskjell er ca 1 grad hvilket jeg har lagt inn i Pid'en som kalibrerings offset.
magneter er av typen noedyme også kjøpt på ebay.
størrelsen er 20mm i diameter og 10mm tykke. bruker 2 stk. sleng de på en stålbjelke å du må dra 19 kg før de slipper pr. stk.
Hastighets regulator er en ombygget dimmer fra claes ohlsson, bruk en som går til transformer foreks. til halogen belysning.
reguler ned effekten på varmeelementet med en effekt regulator (kan kjøpes på elfa til ca et halvt laken.) eller slakt en støvsuger og bruk en derfra.
grunnen til en regulere ned effekten er at man får en syk hysterese på Pid'en som blir nesten umulige å regulerere.
andre spørsmål da er det bare å spørre.... og Andre jeg skal legge ut flere bilder av oppsettet mitt. har bare slitt med å få tid grunnet et nytt prosjekt i kjelleren min...
info om det må man finne på et annet forum. ("undervanns ROV")
etterhvert som det går fremover blir der sikkert en liten blogg og....
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.