MiniBrygger: SousVide-Kjele-i-Kjele

msevland

NMKomiteen
Sentralstyre
Har lekt litt med tanker rundt en minibrygger som er ganske selvgående, og har selvfølgelig lest #uggabugga sin miniHerms tråd nøye siden jeg også bruker en Aspargeskjele...
Kunne tenkt meg å lage mange forskjellige test-brygg, samt å teste ut basemalt + 1spesialtmalt av alle spesialmalt jeg har på lageret. Jeg ønsker å kunne brygge fra 3-5 liter øl per minibatch da mye av ølen vil være laget utelukkende for læring, ikke for nyting...
Etter mange inviklede automatiserings-løsninger, kom jeg opp med denne ultra enkle løsningen (bilder nederst). Kan det fungere?
Ser mange fordeler. Den er liten slik at kok, kjøling, vasking, flasking vil ta minimalt med tid. Begge kjelene går i oppvaskemaskinen uten å måtte kjøre en egen 'brygge-vask'.
I den store kjelen er det plass til 7liter vann (bildet) etter at den lille er installert. Det vil gi 5 liter vann og malt. Kjører uten sirkulering, og har malten rett i den store gryta. Etter endt mesking, helles den store gryta gjennom en BIAB pose og i ny kjele for standard koking.
Planen er å ha stormgjæringen i 15 liters gjæringskar fra Jula, og deretter ha dem over på 5 liters kanner fra Europris for sekundærgjæring, selv om dette vil medføre risiko for infeksjon. Jeg vil da kunne gjære 10 forskjellige småbrygg i gjæringsskapet.
Selv om enheten kan varme 7 liter vann fra 15 grader til 60 grader på 30 min., vil jeg trolig ha enheten stående på en mindre kokeplate for hurtig oppvarming og mer effektive steg.
Jeg har kjørt en del logging for å se temperaturutvikling med vann (under), og det ser greit ut selv bare med denne enheten...
Det er ca 4 graders forskjell mellom kjelene. Når jeg ønsker mesking på 66 grader, setter jeg SousViden på 70 grader. Da treffer den temmelig rett på, og holder temperaturen særdeles stabilt. Utmesk på 78 grader (82 grader på SousVide'n).
SousVideSetup2.jpg

Alle de synlige ledningene er utelukkende for logging av temperaturutvikling, og er ikke nødvendige under brygging.

SousVideMesk2.jpg

Fikk et brudd i loggingen mot slutten, men Arduinoen boot'et selv til den fikk kontakt etter litt tid.
 
Sist redigert:
Vel.... nå er den testet - og for å svare på mitt eget spørsmål 'Kan det fungere?'
... Nei ...
For dem som vil ha et utdypende svar...
... Ikke pokker om det fungerer ... Ser kult ut, men ikke pokker ...

Overføringen av varme er rett og slett ikke effektiv nok. Det fungerte med vann, men i mesken er intern overføring av varme rundt i mesken for treg. Jeg fikk derfor altfor store temperaturvariasjoner fra topp til bunn, og fra innerst til ytterst. Det er behov for sirkulasjon, isolering, eller varmedistribusjon i hele mesken med en spiral el.l.

Project: FAIL...

ImageUploadedByTapatalk1447881678.049250.jpg
 
Litt off-topic, men spurte Jula ang. 15l bøtte: denne er ikke næringsmiddelgodkjent, så viille ikke brukt den til gjæring.
 
Tilbake
Topp