Minimum gjæringstid?

Er fersk som hjemmebrygger og lurer på om det er noen "påkrevd" minimumstid for gjæring?

Holder på å brygge en belgisk wit (Gahr sitt hos bryggselv.no: http://www.bryggselv.no/products/belgisk-wit-gahr-edition), og 14 dager er oppgitt som gjæringstid.

Stormgjæringen var ganske ekstrem, men allerede etter 5 dager har brygget nesten sluttet å gjære. Bør jeg la det stå i 14 før omstikking og flasking eller er det bare å måle FG og kjøre på dersom den er lav nok? Min OG var 1,050 (mot 1,052 i oppskriften)

Du bør la det stå 14 dager før flasking. Det fortsetter å skje ting i karet selv om det tilsynelatende er liten eller ingen aktivitet.

Mål SG over tre dager, holder den seg stabil er det bare å flaske. Personlig liker jeg å la det stå 14 dager...

On du bruker rikelig med sterkt flokkulerende gjær (WLP007 eller 002, for eksempel) kan gjæringen være over på under tre dager, og da er det ikke noe problem å flaske etter en uke. Men jeg ville alltid gitt gjæren minst et par dager til å falle til bunns.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Kjetil S skrev:
On du bruker rikelig med sterkt flokkulerende gjær (WLP007 eller 002, for eksempel) kan gjæringen være over på under tre dager, og da er det ikke noe problem å flaske etter en uke. Men jeg ville alltid gitt gjæren minst et par dager til å falle til bunns.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Jeg bruker WLP400 til denne. Kjenner ikke til hvor flokkulerende denne er i forhold til f.eks. 007 eller 002

Tilbake
Topp